Zo Kan Je Beperkende Overtuigingen Ombuigen

Zo buig je beperkende overtuigingen om

Hoe je leven verloopt wordt voor een groot deel bepaald door je eigen overtuigingen. Goede overtuigingen over jezelf en over je leven zorgen voor een beter leven, beperkende overtuigingen zorgen daarentegen juist voor een minder goed verloop van je leven. Beperkende overtuigingen houden je tegen de beste versie van jezelf te zijn. Gelukkig kan je beperkende overtuigingen zelf ombuigen. Wil je meer weten over hoe beperkende overtuigingen werken en hoe je ze ombuigt naar positieve overtuigingen? Lees dan vooral verder in dit artikel.

Wat zijn beperkende overtuigingen?

Beperkende overtuigingen zijn overtuigingen die je beperken in je leven. Beperkende overtuigingen worden ook wel ‘limiting beliefs’ genoemd. Deze overtuigingen ontstaan door beperkende gedachten. Deze gedachten kunnen al vroeg in je leven ontstaan. Het kan zijn dat je beperkende gedachten uit zichzelf ontstaan of ze kunnen ontstaan doordat iemand in je omgeving deze in jouw hoofd plaatst.

Bijna iedereen loopt wel rond met beperkende overtuigingen. De meeste van ons zijn zich onbewust van deze gedachten en laten zo onbewust ons leven sturen door negatieve gedachten. Beperkende overtuigingen voorbeelden zijn:

Ik ben niet slim genoeg.

Ik ben super onhandig.

Ik verdien geen liefde.

Misschien merk je dat er vaak dingen fout gaan of dingen niet goed lukken en heb je geen idee waarom dat steeds gebeurt. Dit kan komen door je beperkende overtuigingen over jezelf en over het leven.

Het is belangrijk om je bewust te worden van je eigen beperkende overtuigingen zodat je meer inzicht krijgt in jezelf. Door meer inzicht te krijgen in jezelf leg je een bodem voor het proces van het ombuigen van je beperkende overtuigingen.

Manieren om je bewust te worden van je beperkende overtuigingen

Er zijn verschillende manieren waarop je je bewust kan worden van je overtuigingen. Een manier om bewust te worden van je eigen overtuigingen is door stilte binnen in jezelf te vinden. Je kan stilte in je hoofd vinden door middel van het beoefenen van meditatie. Als je diep luistert tijdens een meditatie kan er van alles naar boven komen.

Je kan ook in je dagelijkse leven proberen bewuster te worden van je gedachten. Als er iets vervelend gebeurt, wat zijn dan vaak je eerste gedachten? Je beperkende gedachten zijn de gedachten die je tegenhouden in het maken van keuzes die zorgen voor meer groei. Zo blijf je door beperkende gedachten in de slachtoffer rol in plaats van de creator rol.

Ga bij jezelf na of je vaak keuzes maakt vanuit angst. Als dat het geval is betekent dit dat je je laat beperken door je overtuigingen. Ben je er bijvoorbeeld van overtuigd dat je niet slim genoeg bent? Dan is de kans groot dat je niet die uitdagende studie gaat doen die je stiekem zou willen doen. Probeer er een gewoonte van te maken om te controleren vanuit welke overtuiging je een keuze maakt.

Het helpt ook om te gaan schrijven. Komen er dingen naar boven? Pak je dagboek er dan bij. Schrijven is een goede manier om meer inzicht te krijgen in je eigen gedachten en overtuigingen. Probeer zo vrij mogelijk te schrijven zonder jezelf te beoordelen. Tijdens het inzicht krijgen is het vooral belangrijk om zo eerlijk mogelijk tegen jezelf te zijn.

Beperkende overtuigingen ombuigen

Zodra je er achter bent wat je beperkende overtuigingen zijn kan je beginnen met het proces van het ombuigen van deze beperkingen. Het is hierbij belangrijk om je te beseffen dat jouw overtuigingen geen feiten zijn en dat de overtuigingen jouw eigen besluit zijn geweest. Er zijn een paar manieren die je kan toepassen om je beperkende overtuigingen om te buigen.

Affirmaties

Een manier om je beperkende overtuigingen om te buigen is door het gebruiken van affirmaties. Affirmaties zijn positieve zinnen over jezelf. Als je bijvoorbeeld rondloopt met de overtuiging dat je niet goed genoeg bent is een affirmatie die je kan helpen deze om te buigen; ‘ik ben goed zoals ik ben.’

Affirmaties kan je het beste aan het begin van de dag voor jezelf opschrijven in je dagboek of hardop uitspreken. Je kan met een affirmatie per dag werken of je kan dagelijks meerdere affirmaties gebruiken.

Het belangrijkste bij het gebruiken van een affirmatie is dat je zelf in de affirmatie gaat geloven. Het is natuurlijk lastig om meteen in je positieve affirmaties te gaan geloven, hiervoor kan je je zelf wat tijd geven. Hoe vaker je affirmaties gebruikt hoe makkelijker je in ze zal gaan geloven.

Zodra je in de affirmaties gaat geloven zal je al snel merken dat je leven verbetert. Door in jezelf te geloven en te geloven dat je de wereld aan kan geef je het universum het bericht dat dit daadwerkelijk zo is. Het universum brengt in werkelijkheid wat jij kiest om te geloven.

Als je eenmaal doorhebt hoe je op deze manier je eigen realiteit kan bepalen, zal je veel meer plezier krijgen in je eigen leven. Je stapt dan uit de slachtoffer rol en in de creator rol. Niets en niemand om je heen kan jouw leven meer sturen, omdat jij degene bent die achter het stuur zit.

Op het moment dat je volledig in je eigen affirmaties gaat geloven zal je merken dat je belemmerende overtuigingen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als jij gelooft in jezelf hebben je beperkende geloven geen grond meer om op te leven.

Herkaderen

Een andere effectieve manier om je beperkende overtuigingen om te buigen is door het herkaderen van de overtuigingen. Als je je overtuigingen herkadert herprogrammeer je als het ware je zenuwstelsel. Je kan herkderen zelf doen of met behulp van een expert.

Tijdens het herkaderen van je overtuigingen verander je je negatieve overtuigingen naar positieve overtuigingen. Een voorbeeld hiervan is dingen die je ‘fout’ doet volgens je eigen gedachten, herkaderen tot een les. Als iets ‘fout’ gaat kan je jezelf dus gaan vragen; ‘wat kan ik hier van leren?’.

Herkaderen is een kwestie van oefenen. Aan het begin zal het lastig gaan, maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker je van een negatieve gedachte een positieve gedachten leert maken. Op een gegeven moment zal je merken dat het vanzelf gaat.

Het kan helpen om bij jezelf na te gaan waar de beperkende overtuiging vandaan is gekomen voordat je de gedachte herkadert. Vaak zit er achter iedere beperkende overtuiging een positieve intentie. Je wil met je overtuiging jezelf beschermen. Door er achter te komen wat je positieve intentie achter je overtuiging is kan je de overtuiging makkelijker gaan ombuigen.

Het helpt enorm om jezelf vragen te stellen. Als er een bepaalde overtuiging opkomt kan je jezelf vragen; is dit waar? Als je logisch nadenkt zal je al snel uitkomen op het antwoord nee. Vraag jezelf of de gedachte help vol is om in te blijven geloven. Vaak zal het antwoord dan ook nee zijn. Zo kan je de beperkende gedachten los gaan laten.

Hoe ga jij om met beperkende overtuigingen?

We zijn benieuwd hoe jij omgaat met beperkende overtuigingen. Helpt het jou meer om te affirmeren of om te herkaderen? Of gebruik je deze technieken allebei? Deel het met ons in een reactie hieronder.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *