soorten meditatie

Welke Soorten Meditatie Passen Bij Mij?

Meditatie is misschien een oude traditie, maar wordt door verschillende culturen over de hele wereld nog steeds beoefend om een gevoel van kalmte en innerlijke harmonie te creëren. En hoewel de praktijk verband houdt met veel verschillende religieuze tradities, gaat meditatie niet echt over geloof maar meer over het veranderen van bewustzijn en het bereiken van innerlijke vrede.

Tegenwoordig wordt meditatie steeds populairder door de grotere behoefte om stress te verminderen te midden van onze drukke schema’s en veeleisende levens

Hoewel er geen goede of foute manier is om te mediteren, is het toch belangrijk om een vorm te vinden die aan je behoeften voldoet en je persoonlijkheid aanvult.

Er zijn zes populaire soorten meditatiebeoefening:

  1. mindfulness-meditatie
  2. spirituele meditatie
  3. gerichte meditatie
  4. bewegingsmeditatie
  5. mantra-meditatie
  6. transcendente meditatie

Niet alle soorten meditatie zijn geschikt voor iedereen. Deze praktijken vereisen verschillende vaardigheden en denkwijzen. Hoe weet je welke vorm geschikt is voor jou?

Wel, het is wat comfortabel aanvoelt en wat je aantrekt om te beoefenen dat je moet doen.

Blijf zeker lezen om meer te leren over de verschillende soorten meditatie en hoe je aan de slag kunt gaan.

Mindfulness Meditatie

Mindfulness-meditatie is afkomstig van boeddhistische wijsheden en is de meest populaire meditatietechniek in het westen.

Bij mindfulness-meditatie let je op je gedachten terwijl ze door je hoofd gaan. Je beoordeelt de gedachten niet en raakt er niet bij betrokken. Je observeert en neemt gewoon nota van patronen. Deze praktijk combineert concentratie met bewustzijn. Misschien vind je het nuttig om je te concentreren op een voorwerp of je adem terwijl je lichamelijke gewaarwordingen, gedachten of gevoelens waarneemt.

Dit type meditatie is goed voor mensen die geen leraar hebben om hen te begeleiden, omdat het gemakkelijk alleen kan worden beoefend.

Lees er hier meer over mindfulness meditatie

Spirituele Meditatie

Spirituele meditatie wordt gebruikt in oosterse religies zoals het hindoeïsme en taoïsme, en in het christelijk geloof. Het is vergelijkbaar met gebed omdat je nadenkt over de stilte om je heen en een diepere verbinding zoekt met je God of Universum.

Etherische oliën worden vaak gebruikt om de spirituele ervaring te versterken. Populaire opties zijn onder meer:

  • wierook
  • mirre
  • salie
  • ceder
  • sandelhout
  • palo santo

Spirituele meditatie kan thuis of in een plaats van verering worden beoefend. Deze praktijk is gunstig voor degenen die in stilte gedijen en spirituele groei zoeken.

Concentratie gerichte meditatie

Concentratie gerichte meditatie-oefeningen omvatten concentratie met een van de vijf zintuigen. Je kunt je bijvoorbeeld concentreren op iets innerlijks zoals je ademhaling, of je kunt externe invloeden binnenhalen om je aandacht te helpen focussen. Probeer mala-kralen te tellen, naar een gong te luisteren of naar een kaarsvlam te staren.

Deze oefening is in theorie misschien eenvoudig, maar het kan voor beginners moeilijk zijn om in eerste instantie langer dan een paar minuten hun aandacht vast te houden. Als je gedachten afdwalen, is het belangrijk om terug te keren naar de oefening en je opnieuw te focussen.

Zoals de naam al doet vermoeden is deze praktijk ideaal voor iedereen die extra focus in zijn leven nodig heeft.

Beweginsmeditatie

Hoewel de meeste mensen aan yoga denken als ze bewegingsmeditatie horen kan deze oefening bestaan uit wandelen door het bos, tuinieren, qigong en andere zachte vormen van beweging. Het is een actieve vorm van meditatie waarbij de beweging je leidt.

Bewegingsmeditatie is goed voor mensen die rust vinden in actie en liever hun gedachten laten afdwalen.

Mantra Meditatie

Mantra-meditatie is prominent aanwezig in veel tradities, waaronder hindoeïstische en boeddhistische tradities. Dit type meditatie gebruikt een repetitief geluid om de geest te zuiveren. Het kan een woord, zin of geluid zijn zoals de populaire ‘Om’.

Het maakt niet uit of je mantra luid of stil wordt uitgesproken. Na enige tijd de mantra te hebben gezongen ben je alerter en beter afgestemd op je omgeving. Hierdoor kun je diepere niveaus van bewustzijn ervaren.

Sommige mensen genieten van mantra-meditatie omdat ze het gemakkelijker vinden om zich op een woord te concentreren dan op hun adem. Dit is ook een goede gewoonte voor mensen die niet van stilte houden en van herhaling houden.

Transcendente Meditatie

Transcendente meditatie is het populairste type meditatie over de hele wereld en het is het meest wetenschappelijk bestudeerd. Deze oefening is gemakkelijker aanpasbaar dan mantra-meditatie, met behulp van een mantra of een reeks woorden die specifiek zijn voor elke beoefenaar.

Deze oefening is voor degenen die van structuur houden en serieus bezig zijn met het handhaven van een meditatiepraktijk.

Hoe begin je eraan?

De gemakkelijkste manier om te beginnen is rustig zitten en je concentreren op je ademhaling. Een oud zen-gezegde zegt: “Je moet elke dag twintig minuten mediteren – tenzij je het te druk hebt. Dan moet je een uur mediteren. ‘

Maar alle grapjes terzijde, het is het beste om in korte tijd zelfs vijf of tien minuten te beginnen en van daaruit verder te groeien.

“Zit 20 minuten per dag consequent en doe dit 100 dagen achter elkaar”, beveelt Pedram Shojai, auteur van “De Urban Monnik” en oprichter van Well.org aan. “Combineer dat met een extra meditatie van 2 tot 5 minuten tijdens de dag om de chaos te doorbreken, en je zult snel de voordelen voelen.”

Ik begon persoonlijk meditatie te gebruiken tijdens een moeilijke en stressvolle tijd in mijn leven. Ik werd op een dag niet wakker en zei: “Oh wauw, ik ben niet meer gestrest!” Maar ik merkte wel hoe mijn reacties op stress veranderden en hoeveel rustiger ik was tussen al de chaos. Is dat niveau van vrede niet waar we allemaal naar op zoek zijn?

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *