Wat Is Kundalini Yoga

In het Hinduïsme wordt gezegd dat een verbazingwekkende energie bekend als kundalini opgerold ligt aan de basis van je ruggengraat, slapend, als een rustende slang. Deze slangenenergie kan opgewekt worden door het beoefenen van bepaalde yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en mantra’s.

Gewekt door deze oefeningen stroomt kundalini omhoog door een onzichtbaar netwerk van je zenuwen, en stroomt het door je Chakra’s, waarbij golven van extase vrijkomen. Wanneer het de prachtige duizendbladige lotus op de kruin van het hoofd bereikt, smelt kundalini samen in zuiver bewustzijn en kan je spirituele verlichting bereiken.

Wat is deze buitengewone yogabeoefening? Waar komen deze esoterische leringen vandaan? En kan jij het in jouw dagelijks leven gebruiken? In dit artikel leer je een deel van de geschiedenis, oefeningen en rituelen van Kundalini Yoga en ontdek je hoe je de voordelen ervan in jouw dagelijks leven kunt toepassen.

Geschiedenis Van Kundalini Yoga

Hoewel Kundalini yoga over de hele wereld wordt beoefend is de oorsprong ervan onbekend. Het concept van Kundalini energie bestaat al eeuwen en werd al vermeld in oude Vedische teksten uit 1000 voor Christus.

Kundalini yoga wordt het meest geassocieerd met Yogi Bhajan, een yogaleraar uit Pakistan. Hij bracht de praktijk in de jaren zestig naar Westerse landen.

De term “Kundalini” komt van het Sanskriet woord “kundal”, wat “cirkelvormig” betekent. Het verwijst naar een opgerolde slang. Volgens beoefenaars is Kundalini energie als die opgerolde slang: Het zit aan de basis van je ruggengraat, slapend en onopgewekt. Je kan deze energie wakker maken en laten stromen door je “chakra’s” met bepaalde meditatie oefeningen.

Wanneer deze slapende energie vrij naar boven stroomt door de zeven chakra’s (energiecentra) helpt het je chakra’s in balans te brengen en draagt het bij aan je spirituele welzijn. Bij regelmatige beoefening leidt Kundalini yoga tot een uitgebreide staat van bewustzijn. Dit wordt een “Kundalini ontwakening” genoemd.

Kundalini Yoga Oefeningen

Kundalini yoga bestaat uit zes hoofdonderdelen, die in de volgende volgorde worden gedaan:

Begingezang: Elke les begint met een openingszang, ook wel bekend als tuning in.

  1. Pranayama of warming-up: Je doet ademhalingsoefeningen, wat ook wel Pranayama genoemd wordt, en soms ook bewegingen om je ruggengraat te strekken. Het doel van Pranayama is het oefenen van adembeheersing.
  2. Kriya: Een Kriya is een opeenvolging van houdingen, Pranayama, Mudra’s (handposities), klanken, en meditatie. De lengte en intensiteit van de Kriya hangt af van de instructeur.
  3. Ontspanning: Dit stelt je lichaam en geest in staat om de effecten van een Kriya te absorberen.
  4. Meditatie: Je instructeur begeleidt je door een meditatie om je bewustzijn te verbeteren.
  5. Afsluitende chant: De les eindigt met een slotzang.

Als je met kundalini meditatie wil beginnen zijn hier een paar beginner vriendelijke posities om uit te proberen:

De Lotushouding:

Om de lotushouding te doen, moet je op de grond zitten met je benen gestrekt. Houd je ruggengraat recht. Buig je knieën naar buiten en breng je voeten naar je lichaam alsof je in een gekruiste positie gaat zitten. Plaats uw linkervoet boven op uw rechter dij. Plaats vervolgens uw rechtervoet op uw linkerdij.

Adem diep in door de neus en uit door de mond wanneer je in Lotus zit, tenzij je instructeur je vraagt om Pranayama te doen.

De Cobrahouding:

Beoefenaars van Kundalini geloven dat de Cobrahouding je Kundalini energie activeert. Om in de Cobrahouding te komen moet je op je buik liggen, met je benen en voeten tegen elkaar gedrukt. Laat de bovenkant van je voeten tegen de vloer rusten. Plaats je handpalmen onder je schouders, en zorg ervoor dat je vingers naar voren wijzen en dat je ellebogen parallel aan elkaar zijn.

Adem in. Til je hoofd en bovenlichaam op en druk je onderlichaam tegen de vloer. Strek je armen en til je borst en buik op. Breng je schouders naar beneden en naar achteren.

Houd Cobra tot 30 seconden vast en adem diep in. Adem uit en keer terug naar de beginpositie.

Verschillen van andere vormen van Yoga

Vergeleken met andere vormen van yoga is Kundalini meer een spirituele oefening. De meeste vormen van Yoga die we in het westen kennen richten zich op het fisieke aspect van het menselijk lichaam, in plaats van wat er in het onderbewustzijn en in de geest gebeurd. In Kundalini Yoga zijn er nog steeds fysieke bewegingen betrokken, maar ze zijn niet de primaire focus. Dit is anders dan bijvoorbeeld hatha of vinyasa yoga, die beide draaien om fysieke houdingen.

Kundalini yoga is ook preciezer en repeterend. Terwijl andere vormen van yoga stromen met je adem, combineert Kundalini gezang, bewegingen en ademhaling in specifieke patronen.

Dit wordt gedaan om levensenergie te laten stromen door de zeven Chakra’s in het lichaam, totdat het de laatste chakra in het hoofd bereikt heeft en je uiteindelijk spirituele ontwaking bereikt. De zeven chakras in het lichaam zijn bekend als de Wortel of Muladhara (Root) Chakra, het Sacraal of Svadhishtana Chakra (Sacral), de Zonnevlecht of Manipura Chakra (Solar Plexus), de Hart of Anahata Chakra (Heart), de Keel of Vishuddha Chakra (throat), het Derde Oog of Ajna Chakra (Third Eye), en de Kroon of Sahasrara Chakra (Crown).

Voordelen van Kundalini Yoga

Er zijn bewezen voordelen van het beoefenen van Kundalini Yoga, zoals een vermindering van stress en angst in je dagelijks leven, een versterking in je zelfzekerdheid en een verbetering van je cognitieve functies. Je bent je sneller en beter van je omgeving bewust, weet jezelf kalm te houden door je zelfzekerdheid en je voelt je beter in je vel. Je zal ook bewuster worden op spiritueel vlak, waardoor het mogelijk is dat je meer empathie, verhoogde creativiteit, een verbeterd charisma, meer energie en innerlijke rust zal ervaren.

Samenvatting

Kundalini yoga is ‘spiritueler’ dan andere vormen van yoga. Terwijl andere vormen van yoga die we hier in het westen vaak tegenkomen zich vooral op de Asana’s richten, combineert Kundalini yoga chanting, mantra’s, bewegingen en ademhaling in specifieke patronen. Het doel is om spirituele verlichting te bevorderen.

Er zijn verschillende wetenschappelijk onderbouwde voordelen aan Kundalini. Volgens onderzoek kan het helpen bij het verlichten van stress en angst, het verbeteren van cognitief functioneren, en het stimuleren van zelf-perceptie en zelfwaardering.

Als je zwanger bent of ademhalingsproblemen, een blessure, gewrichtspijn of evenwichtsproblemen hebt, dan is het veiliger om te overleggen met je arts om er zeker van te zijn dat Kundalini yoga veilig voor jou is.

Photo by Samuel Austin on Unsplash

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *