piekeren

Stoppen Met Piekeren, Hoe Doe Je Dat?

Piekeren, we doen het allemaal van tijd tot tijd wel eens en dat is ook volkomen normaal. Zo lang het niet leidt tot slapeloze nachten of een negatieve spiraal helpt het jou om even stil te staan bij bepaalde zaken. Neemt het echter de overhand in je dagelijks functioneren, dan is het wel tijd om er iets aan te doen.

Laat piekeren je gedachtegang niet overheersen

Iemand die piekert, heeft de neiging steeds in alles het negatieve te zien zonder daarbij tot een positieve conclusie of oplossing te komen. Het goede nieuws is dat je wel degelijk kan leren om te stoppen met piekeren en terug controle te krijgen over je gedachten.

1. Oorzaken Van Overmatig Piekeren

Gepieker kan verschillende oorzaken hebben, en die zijn heel persoonlijk. Wat voor de ene een trigger zal zijn, is dat voor de andere niet en omgekeerd. Toch zijn er een aantal oorzaken aan te duiden die frequent voorkomen.

Stress

Piekeren en stress gaan vaak hand in hand. Zowel in het dagelijkse leven als in het professionele leven gebeuren continu zaken die je niet in de hand hebt. Die gaan wegen op jou en dit zal vaak gepieker met zich meebrengen. Stress en gepieker versterken elkaar vaak en het is dus een moeilijke cirkel om te doorbreken.

Angsten

Als je vaak geconfronteerd wordt met angstgevoelens, dan zal ook het risico op continu gepieker vergroten. Jouw angsten zorgen ervoor dat deze steeds in jouw gedachten aanwezig zijn en een patroon van negatieve gevoelens opwekken.

Veranderingen

Veranderingen brengen traditioneel gepieker met zich mee. Zal alles wel goed verlopen, zullen er geen problemen opduiken, heb ik wel de juiste keuzes gemaakt enzovoort zijn allemaal vragen waar je voor komt te staan en die gepieker met zich meebrengen.

Ingrijpende gebeurtenissen

Staat er jou iets nieuws in het leven te wachten? Jouw gedachten zullen hier vast en zeker vaak naartoe gaan. Je vraagt je af of de verandering jou ten goede zal komen, welke weerslag het op jou zal hebben en of je wel zal kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Hou in gedachten dat een verandering ook heel positief kan zijn.

2. Klachten

De klachten die het gevolg kunnen zijn van overmatig gepieker, zijn heel uiteenlopend en kunnen zich zowel fysiek als mentaal uiten. Enkele van de veel vastgestelde fysieke klachten zijn hoofdpijn, rug- en nekklachten en maagpijn. Op mentaal vlak kan het gepieker dan weer leiden tot paniekaanvallen en depressie.

Wat hierboven staat, kun je zelf voor een stuk oplossen door de tips op te nemen in je dagelijkse leven en het gepieker geen hoofdrol meer te geven in jouw gedachtegang.

3. Handige tips

Stoppen met piekeren zal je misschien niet direct lukken, maar zelfs minder piekeren is al een overwinning op jezelf. Gun het jezelf om trots te zijn op iedere overwinning die je haalt.

Zoek afleiding

Wie bezig is en blijft, piekert minder. Door jouw aandacht op allerlei activiteiten te richten, kun je het gepieker naar de achtergrond dringen en zal het een minder grote impact hebben. Ga wandelen, werk in de tuin, spreek af met vrienden en vriendinnen, lees dat boek dat al zolang ligt te wachten,… Wat je doet maakt niet uit, als het maar je gedachten kan afleiden.

Mediteren

Als je door stress angstig, gespannen en bezorgd bent, overweeg dan om eens meditatie te proberen. Als je zelfs maar een paar minuten aan meditatie besteedt kan je je kalmte en innerlijke vrede herstellen.

Iedereen kan meditatie beoefenen. Het is eenvoudig en goedkoop, en er is geen speciale uitrusting voor nodig.

Bovendien zijn er verschillende soorten meditatie, dus of je nu een wandeling maakt, in de bus rijdt, bij de dokter wacht of zelfs midden in een moeilijke zakelijke bijeenkomst zit. mediteren kan je altijd.

Affirmaties

Een affirmatie is een specifieke positieve uitspraak die meestal op jezelf gericht is met de bedoeling om verandering en zelfliefde te bevorderen en tegelijkertijd zorgen en angst weg te nemen.

Als een soort positieve zelfmotivatie kunnen affirmaties je helpen om onderbewuste gedachten te veranderen.

Het herhalen van een ondersteunende, aanmoedigende zin geeft het kracht, aangezien het vaak horen van iets het waarschijnlijker maakt dat je het gelooft. Jouw overtuiging maakt het op zijn beurt waarschijnlijker dat je handelt op een manier die ervoor zorgt dat je bevestiging werkelijkheid wordt.

Schrijven helpt

Het kan ook helpen je gedachten even van jou af te schrijven. Door het schrijven en lezen, zal het probleem vaak minder erg lijken dan het in je gedachten was. Schrijven helpt om te relativeren en te ventileren.

Sta stil bij jouw positieve gedachten

Dreig je in een negatieve gedachtegang terecht te komen, sta dan eens stil bij de zaken die wel goed gaan en lopen in jouw leven. Dat zijn er ongetwijfeld veel. Dit kunnen kleine gelukjes zijn, maar ze helpen om de negatieve spiraal te doorbreken. Maak eens een lijstje met alles waar je vrolijk van wordt, het helpt echt.

Ontspan

Veel mensen hebben het moeilijk om zichzelf toe te staan om te ontspannen. De boog kan niet altijd gespannen staan en dat geldt ook voor jou. Sta jezelf toe eens tijd voor jezelf te nemen en de dingen te doen die je echt graag doet. Een ontspannen geest zal veel minder snel negatieve gedachten toelaten. Als je ontspannen bent, zul je ook veel rustiger tegen de dingen aankijken en de problemen die zich voordoen kunnen aanpakken.

Spreek erover met je omgeving

Veel mensen gaan niet graag met hun zorgen bij iemand anders aankloppen. Het is ons ingegeven om problemen zelf op te lossen en daar anderen niet mee lastig te vallen. Toch is het goed om eens jouw hart te luchten en te vertellen wat jou dagelijks bezighoudt. Kies mensen die je kan vertrouwen en ga het gesprek aan. Een luisterend oor en een woordje goede raad kunnen wonderen doen. Het kan je ook helpen om de zorgen terug te brengen naar de essentie.

Laat los

Sommige zaken in jouw leven heb je niet in handen en het heeft dan ook geen enkele zin om je hier constant druk in te maken. Probeer los te laten en je te concentreren op de zaken die je wel zelf in de hand hebt. Hier kun je oplossingen voor zoeken en je op focussen en het zal de nutteloze gedachten naar de achtergrond verdringen.

4. Vraag hulp

Helpen de tips hierboven niet en heb je het gevoel dat je vast komt te zitten in die steeds terugkerende negatieve gedachten? Aarzel in dat geval zeker niet om hulp in te roepen. Het is helemaal geen schande om dit te doen en het zal je helpen om de zaken terug in een juist kader te kunnen plaatsen. Hulpverleners bieden je een luisterend oor en gaan samen met jou op zoek naar manieren om de cirkel te doorbreken.

Laat piekeren niet langer jouw leven beheersen en ga actief met de tips aan de slag. Maak je gedachten vrij en krijg terug controle over jouw leven zonder dat zorgen en gepieker de bovenhand nemen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *