Leren Mediteren Voor Beginners

Tegenwoordig lijkt iedereen aan mediteren te doen. Heel simpel toch? Gewoon op een kussentje gaan zitten en focussen op niets. Het blijkt in de praktijk iets lastiger te zijn dan dat. Het kan in het begin best wel intens zijn om het voor een langere periode vol te houden. In dit artikel helpen we je graag op weg. Je leest over de voordelen van mediteren en geven je tips rondom mediteren voor beginners. Dus wil jij leren mediteren? Lees dan vooral even verder.

DE VOORDELEN VAN MEDITEREN

Waarom is mediteren toch zo populair tegenwoordig? Het klinkt vaak zo zweverig. Maar als zoveel mensen het doen, dan zal het wel positieve voordelen hebben toch? En dat klopt helemaal! Hieronder een aantal voordelen van mediteren.

1. Depressie voorkomen

Mediteren helpt je om meer in het nu te leven en om te stoppen met piekeren. Laat dat nou iets zijn wat mensen met een depressie ook veel doen. Ze houden zich bezig met het verleden of denken veel na over wat er nog gaat gebeuren. Door te mediteren houd je je meer bezig met wat er nu gebeurt, hierdoor maak je je direct minder zorgen over het verleden of de toekomst. Mediteren kan je dus helpen om een depressie te voorkomen en ondersteunen in het genezen van een depressie.

2. Emotionele balans

Uit onderzoek van Frontiers in Human Neuroscience is gebleken dat mensen die regelmatig mediteren werken aan hun emotionele balans.

In dit onderzoek werden mensen onderzocht die meededen aan een meditatie cursus die acht weken duurde. Het bleek dat na afloop van de cursus de hersenactiviteit in het deel van de hersenen dat de emoties regelt lager was. Dit betekent dat deze mensen hun emoties beter onder controle hadden.

3. Meer compassie

Uit ander onderzoek is gebleken dat mediteren positieve invloed heeft op de ontwikkeling van compassie. Voor jezelf en voor de ander. Door mediteren kan jouw compassie al met 50 procent verhogen.

4. Beter concentreren

Met meditatie kun je ervoor zorgen dat de Alpha golven in jouw hersenen toenemen. Dit zorgt ervoor dat je meer informatie kan verwerken en dat je creatiever bent. Daarnaast worden de prikkels die je afleiden gefilterd door deze Alfa golven. Oftewel je kan je beter focussen door te mediteren. Dit is aangetoond door studies van de Harvard Universiteit.

5. Gelukkiger voelen

Lama Oser is het bewijs dat mensen gelukkiger worden door te mediteren. Daniel Goleman heeft experimenten gedaan met de rechterhand van Dalai Lama. Uit een hersenscan bleek dat de verbinding tussen de linker en rechter hersenhelft een stuk hoger was dan gemiddeld. Hoe groter de verbinding, hoe gelukkiger de mens. Dit laat zien dat je een gelukkiger mens wordt door te mediteren.

6. Sterker immuunsysteem

Toch heeft mediteren niet enkel positieve invloed op de psyche. Er zitten ook fysieke voordelen aan mediteren. Dit bleek uit een experiment van Jon Kabat-Zinn. Hij injecteerde mensen die meededen aan een meditatieprogramma. Ze kregen een virus toegediend om te zien hoe het immuunsysteem daarop zou reageren. Het resultaat was dat de mensen die mediteerden sneller herstelden van het virus dan de mensen die niet meededen aan het meditatieprogramma.

7. Lagere bloeddruk

Ook kan mediteren een positieve invloed hebben op de bloeddruk. Wanneer je een hoge bloeddruk hebt, maak je meer kans op problemen met je hart en nieren. Een onderzoek van de Universiteit van Kentucky heeft laten zien dat een specifieke manier van mediteren, waarbij je een mantra herhaalt, de bloeddruk duidelijk verlaagt.

8. Beter slapen

Last but not least heeft mediteren ook een positieve invloed op de slaap. Uit onderzoek blijkt dat mediteren de hoeveelheid slaap en kwaliteit van de nachtrust positief beïnvloedt. Hierdoor wordt de kwaliteit van leven ook meteen beter.

Nu je al deze voordelen hebt gelezen, begrijp je vast beter waarom zoveel mensen zweren bij meditatie. Tijd om te leren mediteren!

Lees ook: Slaapproblemen? Mediteren zou wel eens kunnen helpen

MEDITEREN HOE DOE JE DAT?

De belangrijkste vraag van dit artikel: hoe moet je mediteren? Het hoeft gelukkig helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Hierbij een aantal tips om te starten met mediteren.

1. Probeer niet te mediteren op niets

Regelmatig worden mediteren en aan niets denken in één zin genoemd. Echter werkt dit in de praktijk meestal niet. Het is immers heel lastig om nergens aan te denken. Dat is hetzelfde wanneer men je verbiedt om aan de roze olifant te denken. Dat lukt niet. Focus liever op je ademhaling.

2. Focus op de ademhaling

Het werkt goed om de aandacht te verleggen op de ademhaling. Het is een fijn focuspunt, doordat het constant in beweging blijft. Ook staat je ademhaling in verbinding met het zenuwstelsel. Hierdoor kalmeer je jezelf en je gedachten.

3. Mediteer zittend

Sommige mensen vinden het fijn om liggend te mediteren. Echter werkt dit voor beginners meestal niet prettig. Door je lichaam in horizontale positie te brengen, geef je hem het signaal dat het slaaptijd is. Hierdoor is de kans groter dat je in slaap valt tijdens de meditatie. Het is daarom verstandig om zittend te mediteren. Dit zorgt vaak ook voor meer diepgang.

4. Kies een rustige plek

Zoek een rustige plek uit om te mediteren. Het liefst een stille plek waar je niet gestoord of afgeleid wordt. Leg daarnaast ook al je afleidende spullen aan de kant, zoals je telefoon. Hierdoor maak je het jezelf makkelijker om te blijven focussen op je ademhaling.

5. Start klein

Vraag in het begin niet te veel van jezelf. De meeste mensen lukt het niet om meteen iedere dag uren te mediteren. Begin klein en start gewoon met een paar minuten mediteren per dag. Zodra dit in je routine zit, kan je het gaan uitbreiden. Mits je daar behoefte aan hebt. Vind je in het begin moeilijk om je te focussen op jezelf? Start dan gerust met een geleide meditatie. Zo hoef je niet na te denken over ‘hoe lang je nog moet’ en neemt iemand je aan de hand mee door jouw meditatie. Een fijne manier om te starten met mediteren voor starters.

6. Plan je meditatie in

Als laatste is het belangrijk om er een gewoonte van te maken. Bouw aan een vaste routine en plan je meditatie in. Kies bijvoorbeeld een vast moment, als je wakker wordt of vlak voordat je gaat slapen. Zorg in ieder geval dat je het ervaart als een rustig moment, zodat je kan ontspannen in plaats van dat je het gevoel hebt dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt.

Doe jij al aan mediteren? Of ga je binnenkort starten met mediteren? Deel het met ons in een reactie hieronder.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *