Al tientallen jaren zijn de voordelen van meditatie bekend en worden ze bestudeerd en bekend gemaakt, maar pas sinds enkele jaren erkent de wetenschap de fysieke en cognitieve voordelen van meditatie.

Onderzoekers van de meest vooraanstaande universiteiten ter wereld hebben ontdekt dat meditatie de fysieke structuur van de hersenen wel degelijk kan veranderen. De hersenen van mediterende mensen worden groter dan die van de mensen die dat niet doen.

Hersenscans die ze uitvoerden onthulden dat ervaren mediteerders een dikkere hersenstructuur kregen in de delen van de hersenen die we gebruiken bij aandacht en het verwerken van zintuiglijke gewaarwordingen.

In een bepaald gebied van grijze massa blijkt de verdikking meer uitgesproken te zijn bij oudere dan bij jongere mensen. Dat is intrigerend omdat die gebieden van de menselijke cortex normaal verdunnen als we ouder worden.

De data suggesteert dat meditatie corticiale plasticiteit kan bevorderen bij volwassenen in gebieden die belangrijk zijn voor cognitieve en emotionele verwerking.

De beste manieren om te leren mediteren voor beginners zijn ademhalingsmeditatie en Mindfulness meditatie.

Wil je meer leren over Mindfulness en hoe je het kan toepassen in je dagelijks leven? Klik dan hier of op de afbeelding hieronder.

Mindfulness

Klik hier om er meer over te lezen.

Bronnen: https://news.harvard.edu/gazette/story/2006/02/meditation-found-to-increase-brain-size

Leave a Comment