Gebruik Maken Van Affirmaties

“Het gaat me nooit lukken om dit project af te ronden, ik ben niet slim genoeg”

“Waarom wil mijn baas dat ik een presentatie houd tijdens de vergadering? Ik ben een verschrikkelijke spreker en ik zal het bedrijf voor schut zetten”

Velen van ons hebben vergelijkbare negatieve gedachten, soms zelfs dagelijks. Wanneer we negatief over onszelf denken verandert de manier waarop we naar onszelf kijken, ons zelfvertrouwen, je stemming en ook je kijk op het leven kan negatief worden.

Het probleem met negatieve gedachten is dat het self-fulfilling prophecies kunnen worden. We praten onszelf aan dat we niet goed genoeg zijn. Het gevolg hiervan kan een negatieve impact maken op ons leven, onze persoonlijke relaties en onze carrières. Maar, als we er bewust voor kiezen om het omgekeerde te doen en onze positieve gedachten over onszelf te gebruiken, kan hetzelfde grootse effect ontstaan maar kan dit je veel verder helpen.

In dit artikel gaan we ontdekken hoe je afffirmaties kan gebruiken om een positieve opwaartse spiraal in je leven creëren.

Wat zijn affirmaties en hoe werken ze

Afffirmaties zijn positieve statements die je kunnen helpen bij het uitdagen en overwinnen van negatieve gedachten en zelfsabotage. Als je ze vaak herhaalt, en je in afffirmaties gaat geloven, kun je positieve veranderingen maken.

Het kan zijn dat je afffirmaties onwennig voelen of dat ze onrealistisch voor je lijken. Maar probeer op de volgende manier naar positieve affirmaties te kijken. Een heleboel mensen zijn dagelijks in de sportschool te vinden en doen oefeningen om fysiek fit te worden. Afffirmaties zijn niets anders dan dagelijkse oefeningen voor je geest en mentale gezondheid. Het herhalen van positieve gedachten kan onze denkpatronen veranderen en herprogrammeren zodat we na verloop van tijd anders over onszelf beginnen te denken en hierdoor anders gaan handelen.

Onderzoekers suggereren dat positieve affirmaties je kunnen helpen om beter te presteren op je werk. Een paar minuten aan je beste kwaliteiten denken voordat je een belangrijke vergadering of presentatie hebt kan volgens wetenschappers je zenuwen kalmeren, je zelfvertrouwen verbeteren en je kansen op een succesvolle uitkomst vergroten. Affirmaties over zelfliefde zouden ook helpen om stress te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat korte affirmatie-oefeningen het probleemoplossend vermogen van chronisch gestreste proefpersonen versterken tot hetzelfde niveau als van personen die minder stress ervaren.

Afffirmaties zijn ook succesvol ingezet bij het behandelen van mensen met een laag zelfbeeld, depressie en andere geestelijke gezondheidsproblemen. Het blijkt dat ze gebieden in de hersenen stimuleren die het mogelijk maken voor ons om positieve veranderingen in ons leven te realiseren.

Dit laatste onderzoek suggereert dat een sterker gevoel van eigenwaarde het waarschijnlijker maakt dat je je eigen welzijn zal verbeteren. Dus als je bijvoorbeeld bang bent dat je teveel eet en je te weinig beweging krijgt, gebruik dan afffirmaties om jezelf aan je waarden te herinneren en zo gemotiveerd te raken tot ander gedrag.

Hoe gebruik je positieve afffirmaties

Je kan affirmaties in elke situatie gebruiken waar je een positieve verandering in wenst te zien. Dit kunnen momenten zijn waarop je:

  • je zelfvertrouwen wilt verbeteren voor presentaties of belangrijke vergaderingen.
  • je controle wilt krijgen over negatieve gevoelens zoals frustraties, boosheid of ongeduldigheid.
  • je gevoel van eigenwaarde wil verbeteren.
  • projecten wil afronden waarmee je begonnen bent.
  • je productiviteit wil verbeteren.
  • van een slechte gewoonte af wil.

Afffirmaties kunnen nog effectiever worden wanneer je ze gebruikt in combinatie met positief denken en goal-setting technieken. Zo kunnen ze goed gebruikt worden naast visualisatie. Als je bijvoorbeeld de verandering die je wilt zien voor de geest haalt, kun je deze ook opschrijven en de verandering hardop tegen jezelf zeggen waarbij je een positieve afffirmatie gebruikt.

Afffirmaties kunnen ook nuttig zijn als je persoonlijke doelen wilt bereiken. Als je hebt vastgesteld welke doelen je graag wilt bereiken, kunnen afffirmatieve statements je helpen om gemotiveerd te blijven.

De kracht van afffirmaties ligt in het regelmatig herhalen van de statements, dagelijks als je kan. Het is aan te raden om je krachtige afffirmaties verschillende keren per dag uit te spreken. Je kan de volgende tips gebruiken om jezelf hier aan te herinneren; laat je afffirmaties opduiken als notificatie, zet ze op de achtergrond van je telefoon of verander bijvoorbeeld je wachtwoord in een positieve gedachte. Je zult ook je affirmaties tegen jezelf moeten herhalen wanneer je oude negatieve gedachten de kop opsteken of wanneer je geneigd bent in oude gedragspatronen te vervallen.

Hoe schrijf je een goede afffirmatie

Affirmatieve uitspraken zijn meestal gericht op een specifiek gebied, gedrag of overtuiging waar je mee worstelt. De volgende punten kunnen je helpen bij het schrijven van het affirmatieve statement dat het beste bij jouw behoeftes past.

Denk aan de gebieden in je leven die je wil veranderen. Wens je bijvoorbeeld dat je meer geduld hebt? Of een diepere connectie met je partner, vrienden of collega´s? Of wil je een meer productieve werkdag?

Schrijf de verschillende gebieden en het gedrag van jezelf waar je aan wilt werken op. Wees er zeker van dat deze overeenstemmen met je kernwaardes en de dingen die het meest belangrijk voor je zijn zodat je oprecht gemotiveerd kan zijn om je gewenste veranderingen te bereiken.

Check of je affirmatie geloofwaardig en haalbaar is. Baseer je afffirmatie op de realiteit. Stel, je bent niet tevreden met het salaris wat je op dit moment krijgt. Hier kun je een krachtige afffirmatie gebruiken die je zelfvertrouwen vergroot zodat je om een salarisverhoging durft te vragen.

Affirmaties over geld. Houd er rekening mee dat je niet vraagt om een verdubbeling van je salaris. Voor de meeste mensen en organisaties is het niet haalbaar om twee keer zoveel salaris te ontvangen. Houd het dus realistisch! Afffirmaties zijn tenslotte geen toverspreuken. Als je er niet in kan geloven, dan is het ook onwaarschijnlijk dat ze van invloed kunnen zijn op je leven.

Draai negatief om in positief! Als je gewend bent om negatief over jezelf te praten, schrijf deze negatieve gedachtes dan eens op. Maak daarna een uitspraak die precies het tegenovergestelde is van de negatieve gedachte.

Als je bijvoorbeeld de gewoonte hebt om te denken: “ik ben niet getalenteerd genoeg om vooruitgang te boeken in mijn carrière”, draai dit dan om en schrijf een positieve afffirmatie als: “Ik ben een vaardige en ervaren professional”.

Schrijf je afffirmatie in de tegenwoordige tijd. Schrijf en spreek je afffirmatie alsof het al aan het gebeuren is. Dit helpt je te geloven dat dit statement op dit moment waar is. Bijvoorbeeld: ´ik ben en heb mezelf goed voorbereid en ik kan een fantastische prestatie neerzetten´ is een goede afffirmatie om te gebruiken als je je nerveus voelt voordat je voor een groep moet spreken.

Zeg het met gevoel. Afffirmaties kunnen effectiever zijn wanneer ze een emotionele lading dekken. Het is nodig dat je deze verandering in je leven maakt, dus elke gekozen frase die je voor jezelf herhaalt, zou betekenisvolle woorden moeten bevatten.

Voorbeelden van affirmaties

Jouw afffirmaties zouden per definitie persoonlijk voor je moeten zijn en specifiek voor hetgeen jij wilt veranderen of bereiken. Laat de volgende uitspraken echter inspirerend voor je zijn.

Affirmaties voorbeelden:

  • ik heb genoeg creativiteit voor dit project
  • mijn werk zal op positieve wijze erkent worden door mijn baas en collega´s
  • ik kan dit!
  • ik ben succesvol
  • ik ben eerlijk in mijn leven, en in mijn werk
  • ik houd ervan om taken en project op tijd te voltooien
  • ik ben dankbaar voor het werk dat ik heb
  • ik houd ervan om met mijn team te werken
  • ik ben gelukkig
  • ik zal een leider zijn in mijn organisatie

Hopelijk hebben deze tips je inspiratie gegeven om een aantal krachtige affirmaties voor jezelf te formuleren. Doe dit vandaag nog en je zult zien dat ze een positieve uitwerking op jouw leven hebben. Laat ons hieronder weten welke afffirmaties jou verder hebben geholpen.

[callout]
[columns]
[col_one_fourth]

[/col_one_fourth]
[col]

In het boek ‘Je Gedachten Te Hulp Roepen wordt in detail uitgelegd hoe, wanneer en op welke manier affirmaties moeten worden herhaald, en ook uitgelegd waarom en hoe ze werken. Er staan ook veel positieve affirmaties in voor bijna elk doel die je kan gebruiken en herhalen.

Het is een eenvoudige, gemakkelijk te volgen gids, met alle informatie die je nodig hebt om langzaamaan al je negatieve gedachten om te zetten in positieve met behulp van affirmaties om zo positieve veranderingen in je leven te creëren.

Meer informatie
[/col]
[/columns]
[/callout]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *