Wat is zen meditatie en hoe begin je ermee? Zen meditatie is één van de oude gebruiken uit de oosterse wereld en staat bekend om zijn vermogen om je naar het pad van innerlijke vrede te leiden. Het doel van Zen meditatie is om de aandacht te reguleren. Het is een meditatietechniek die je probeert los te koppelen van je wereldse gehechtheden, waardoor je een soort tevredenheid bereikt die van binnenuit komt.

Als je meer wilt weten over mediteren, raad ik je volgende artikelen aan:
– 5 meditatietechnieken om je geest snel tot rust te brengen
– Waarom mediteren goed voor je is

Het wordt soms ook wel eens een techniek genoemd die ‘denken over niet denken’ inhoudt.

Mensen zitten meestal in de lotushouding tijdens zen meditatie. Ze richten hun aandacht naar binnen. En hoewel sommige beoefenaars zeggen dat dit wordt bereikt door het tellen van ademhalingen (meestal van één tot tien, elke keer dat ze uitademen) zeggen anderen dat er geen tellen aan te pas komt. Maar in alle scholen van Zen volg je de ademhaling. Vooral de beweging van de ademhaling in de buik.

Zen meditatie is vergelijkbaar met mindfulness. In die zin dat het gaat om het focussen op de aanwezigheid van de geest. Maar mindfulness gaat over focussen op een specifiek object en zen meditatie gaat over een algemeen bewustzijn.

Als je zen meditatie beoefent, probeer je je aandachtsveld uit te breiden om de stroom van percepties, gedachten, emoties en subjectief bewustzijn te integreren.

Bij zen meditatie blijven de ogen vaak halfopen. Wat anders is dan de meeste andere vormen van meditatie die meestal het sluiten van de ogen aanmoedigen. Tijdens zen meditatie verwerp je alle gedachten die in je opkomen om eigenlijk aan niets denken.

Na verloop van tijd leer je hoe je kunt voorkomen dat je geest afdwaalt. Hierdoor kun je in je onbewuste geest treden. Het doel is vaak om je meer bewust te worden van vooroordelen en inzicht te krijgen in jezelf. Op die manier kun je met zen Meditatie proberen om een innerlijk evenwicht te bereiken. 

Hier volgen vijf essentiële voordelen van zen meditatie en hoe dit je leven kan veranderen.

Betere bloedcirculatie en lagere bloeddruk

Het is bekend dat zen meditatie je bloedcirculatie verbetert. Door deze zitmeditatie uit te voeren, geef je jezelf tijd om te ontspannen. Je te concentreren op de inhoud van je geest. En dat helpt om je hartslag te verlagen en je bloedcirculatie te verbeteren. 

Opruiming van je geest

Net zoals een computer ondergaat je geest veel processen tijdens de dag. Of het nu je baan is of situaties met je familie en vrienden, al deze dingen worden verwerkt door je hersenen. Daarbij blijft er onvermijdelijk wat rommel achter in de vorm van rondslingerende gedachten. 

Door zen meditatie te doen kun je deze gedachten doornemen en de gedachten selecteren die de prullenbak in moeten. Door dit te doen help je jezelf om in een betere positie in het leven te staan, omdat je voorkomt dat je vastzit in onnodige gedachten. Dit leidt ertoe dat je rustiger wordt en je minder zorgen maakt over dingen.

Lees ook: 8 manieren om je hersenen even te ontkoppelen en op te laden.

Betere slaap, dromen en rustperioden

Een betere slaap is ook één van de voordelen die je kunnen krijgen als je zen meditatie beoefent. En dat is eigenlijk een gevolg van het vorige punt. Door minder rommel in je geest te hebben word je onbewuste toestand niet meer beïnvloed door de negatieve bewuste ideeën die je hebt.

Dit betekent dat je niet zult dromen over je fouten en onzekerheden als je gaat slapen, want je weet dat elk moment dat je wakker wordt een kans is om jezelf te verbeteren en beter te worden.

Daarmee zal je weinig tot geen nachtmerries hebben, omdat je problemen zijn opgelost via zen meditatie in plaats van er ’s nachts onbewust tegen te vechten. Hierdoor kun je een goede nachtrust hebben en krijg je de energie die je nodig hebt om de dag door te gaan.

Lees ook: Slaapproblemen? Mediteren zou wel eens kunnen helpen.

Positieve manier van denken

Zen meditatie helpt je om een toestand te creëren waarin je geest een vruchtbare grond wordt. Door het onnodige en negatieve spul weg te halen laat je de bloemen in je interne tuin bloeien. Daarmee helpt zen meditatie je door een positieve mindset naar voren te brengen.

Studies en onderzoeken over dit onderwerp hebben aangetoond dat mediteren ‘de linker prefrontale cortex activeert en tegelijkertijd de activiteit in de rechter prefrontale cortex van de hersenen vermindert’. Omdat de linker frontale cortex wordt geassocieerd met positieve gevoelens zoals kalmte, geluk, sereniteit en vrede, werkt meditatie als een grote stressbreker. Het heeft ook al veel mensen geholpen als oplossing voor problemen zoals depressie.

Lees ook: 8 boeken over positief denken, die je gelezen moet hebben.

Innerlijke rust

En ten slotte is het ultieme doel van zen meditatie innerlijke vrede. Zoals ik al vermelde aan het begin van dit artikel. Door dagelijks te mediteren cultiveer je niet alleen positiviteit. Integendeel, een deel hiervan is het vinden van tevredenheid in jezelf.

Door zen meditatie te beoefenen ben je niet langer een product van processen en krachten om je heen. En omdat je nu inziet dat echt geluk van binnenuit komt hebben advertenties, consumentisme en sociale beïnvloeding je niet langer in hun greep.

Leave a Comment