De Beste Yoga Houdingen Tegen Stress

Yoga kan je helpen om meer te ontspannen en vermindert stress. Je richt je op jezelf, op je ademhaling en luistert naar je eigen lichaam. In dit artikel leer je de beste yogahoudingen tegen stress kennen en vertel ik je hoe je deze het beste uit kunt voeren. Het regelmatig uitvoeren van yogahoudingen tegen stress zorgt voor ontspanning op de lange termijn.

In het dagelijks leven komt er veel op je af. Een drukke baan en je weekenden stromen vol met afspraken. Dit kan allemaal erg overweldigend voelen!

Yoga tegen stress

Yoga helpt je ontspanning te zoeken en te vinden. Door bezig te zijn met je ademhaling verstilt je geest en laat je stress los. Je zoekt de rust in jezelf en in je geest. Dus ga zitten in een comfortabele houding, concentreer je op je ademhaling en laat de stress gaan.

Ben je al voldoende in de yoga-stemming? Ga dan verder met de volgende yoga houdingen tegen stress.

Kindhouding

Eén van de bekendste yoga houdingen tegen stress is de Kindhouding. Deze houding heet in het Sanskriet de Balasana. Het is een herstellende oefening die ontspanning brengt voor de spieren in het hele lichaam. De Kindhouding stretcht de heupen, enkels en dijen, en brengt zo ontspanning in de spieren.

  • Stap 1: Ga rechtop zitten, in een ontspannen houding en leg je benen gevouwen onder je. Spreidt je knieën iets breder dan je heupen.
  • Stap 2: Buig naar voren. Leg je voorhoofd zachtjes op de grond. Laat je buik op je bovenbenen rusten.
  • Stap 3: Strek je armen voor je uit en leg je handen op de grond op de breedte van je schouders. Zak met je billen op je hielen. Als dit niet lukt, kun je er een dekentje tussen leggen.
  • Stap 4: Richt je op je ademhaling. Houd de houding zo lang vast als goed voelt.

Liggende twist

Deze houding is ideaal voor als je de hele dag hebt zitten werken achter het bureau en laptop. Natuurlijk zit je dan niet heel de tijd rechtop. Deze oefening reset als het ware je onderrug en zorgt ervoor dat je geen langdurige rugklachten krijgt.

  • Stap 1: Ga liggen op de rug. Zet je voeten op heupbreedte op de mat en leg je armen ontspannen naast je neer. Zorg dat je handpalmen naar beneden gericht zijn.
  • Stap 2: Breng op een inademing je beide knieën, een voor een, naar de borst. Duw je benen tegen elkaar aan. Leg je armen gespreid, op schouderhoogte, op de grond. Je handpalmen zijn naar boven gericht.
  • Stap 3: Op de uitademing draai je de benen opzij. Let hierbij op dat de knieën bij elkaar blijven en breng de benen zachtjes naar de grond. Forceer het niet, zoek een stretch die comfortabel voelt.
  • Stap 4: draai je hoofd opzij in de tegenover gestelde richting van de benen. Blijf zo liggen en probeer je steeds meer te ontspannen. Doe de oefening hierna aan de andere kant.

Staande vooroverbuiging

Deze houding is iets makkelijker uit te voeren dan de volgende zittende vooroverbuiging. De yoga oefening stretcht de achterkant van de benen en brengt ontspanning in de rug.

  • Stap 1: Zorg dat je stevig staat, met je lichaam in balans. Adem in en maak lengte, strek jezelf helemaal uit. Breng je armen omhoog.
  • Stap 2: Adem uit en buig vanuit de heupen naar voren. Als het nodig is kun je de knieën buigen om de houding ontspannener te maken. Daarnaast kun je twee blokken gebruiken om je handen op te laten rusten.
  • Stap 3: Laat je lichaam hangen. Zorg dat je hoofd en nek vrij hangen en je armen ontspannen op je benen, schenen of de blokken rusten. Laat in geen geval je armen bungelen, dit zorgt voor een te grote bolling in je rug. Ontspan je ademhaling.

Zittende vooroverbuiging

Deze houding zorgt voor een fijne stretch in de onderrug. Daarnaast worden de hamstrings gerekt. Dit zijn twee gebieden waar we veel spanning vasthouden. Onderstaand geeft ik in een paar stappen weer hoe je de Yin versie van deze oefening kunt doen. Er zijn verschillende versies van de vooroverbuiging. Ik kies nu voor de Yin versie, omdat je hierbij het minste risico loopt op overbelasting van je onderrug.

  • Stap 1: Ga zitten met je benen voor je uit. Als het nodig is kun je een deken of een paar kussens op je benen leggen voor meer steun.
  • Stap 2: Vouw je bovenlichaam naar voren, draai je gezicht naar één kant. Leg je armen ontspannen naast je. Je kunt nog een kussen onder je knieën leggen voor extra ondersteuning.
  • Stap 3: Houd de houding voor vijf minuten aan en draai halverwege je hoofd.

Cobra

De Cobra is één van de bekendere yogahoudingen. Deze houding opent de borst, waardoor je meer ademruimte krijgt. Door de beweging masseer je je buikorganen, zoals je nieren en darmen. Dit kan voor veel ontspanning zorgen.

  • Stap 1: Ga languit op de buik liggen met je voorhoofd en de voorkant van je tenen op de grond. Je voeten houdt je dichtbij elkaar.
  • Stap 2: Zet je handen onder je schouders en naast je borst. Druk jezelf langzaam omhoog. Je brengt je borst van de grond.
  • Stap 3: Houd deze houding een aantal aanmeldingen aan en kom dan langzaam terug naar de grond. Let bij deze oefening extra op je schouders, zorg dat ze ontspannen en laag blijven.

Brug

Deze houding kalmeert de geest en helpt tegen vermoeidheid, angst, stress, rugpijn en hoofdpijn. Zo voer je de oefening uit:

  • Stap 1: Lig op je rug. Buig je benen en zorg dat je knieën en voeten op heupbreedte zijn.
  • Stap 2: De armen kun je losjes naast je neerleggen. Kom vanuit je heupen omhoog en breng je borst naar voren. Zorg dat je heupen en schouders in één lijn zijn. Laat je armen en handen rusten op de grond.
  • Stap 3: Houd de houding vast voor een aantal ademhalingen en kom dan geleidelijk uit de houding.

Ontspan met yoga

Door het uitoefenen van de bovenstaande oefeningen raak je al snel heel wat stress kwijt. Natuurlijk is de sleutel hierbij het letten op je ademhaling en de rust vinden in je eigen lichaam. Voer de oefeningen nooit gehaast uit en maak geen plotselinge bewegingen. Stretch je spieren geleidelijk en ga nooit te ver door. Doe wat goed voelt voor jouw lichaam!

Hoe ontspan jij met yoga? Deel het met ons in een reactie hieronder.

Photo by kike vega on Unsplash

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *