Alles Wat Je Moet Weten Over Uitstelgedrag

Wil jij minder vaak gefrustreerd raken met jezelf? Lees dan verder.

Uitstel gedrag is een van de meest voorkomende redenen waarom iemand gefrustreerd raakt met zichzelf. We hebben er allemaal weleens last van. Je weet dat je een belangrijke opdracht moet maken, of vandaag naar de sportschool moet gaan, maar stelt het telkens weer een beetje uit. Dit vreet je langzaam maar zeker van binnen op, waardoor jouw stemming steeds minder positief wordt. Het is bijna een soort vicieuze cirkel.

Klinkt dit herkenbaar? Iedereen is slachtoffer van dit gedrag, het is namelijk volstrekt normaal menselijk gedrag. Maar waarom hebben we als mens zijnde last hiervan?

In deze blog kom je over alles te weten op het vlak van procrastinatie. Het voordeel is dat jij zoveel mogelijk dit gedrag straks voorkomt. Als eerste vertel ik je precies wat dit gedrag inhoudt en wat de symptomen hiervan zijn. Ook zul je weten waarom uitstelgedrag überhaupt bestaat. Daarna zal ik bespreken wat je kunt doen om dit soort gedrag te voorkomen. Tot slot vertel ik je wat methodes om van jouw procrastinatie af te komen. Zeg maar dag tegen telkens dingen uitstellen na het lezen van deze blog.

Wat is uitstelgedrag en wat zijn de symptomen?

Uitstel gedrag is een bepaald gedrag dat iemand vertoon wanneer hij een belangrijk iets onnodig en vrijwillig uitstelt. Zelfs als dat betekent dat hier negatieve consequenties aan verbonden zijn.

Er zijn enkele duidelijke symptomen van dit gedrag. De meest overduidelijke is dat je constant maar belangrijke dingen uitstelt. Ook wanneer je snel afgeleid raakt tijdens het werk, is dit een vorm van hiervan. Hetzelfde geldt wanneer jij moeite hebt om strakke deadlines te halen. Dit zijn allemaal verschillende symptomen van mensen die last hebben van dit soort gedrag.

Herken je jezelf hierin? Treur dan niet. Er zijn namelijk meerdere manieren om te voorkomen dat jij telkens dingen uitstelt. Eerst is het echter belangrijk om te weten waarom dit soort gedrag voorkomt bij mensen.

Waarom uitstelgedrag een ding is

Dingen uitstellen is vanuit een evolutionair perspectief erg logisch te verklaren. Toen mensen als holbewoners nog in grotten leefden, waren er veel gevaarlijke elementen waar ze rekening mee moesten houden. Denk dan aan beren of sabeltandtijgers. Als jij niet goed voorbereid was, steeg de kans dat je het niet zou redden. Daarom stelden mensen dingen zoals de jacht uit totdat ze echt er klaar voor waren.

Deze mensen hadden in het algemeen een hogere overlevingskans, waardoor hun genen waarin uitstellen belangrijk is, nu in ons te vinden zijn. Helaas hebben we daar nu niet zoveel aan, maar het is belangrijk om te weten wat de reden achter dit soort gedrag was.

Hoe je uitstelgedrag voorkomt

Nu je er misschien achter bent gekomen dat jij veel van dit soort gedrag vertoont, is het tijd om dit probleem op te lossen. Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus daarom geven we eerst wat tips om zoveel mogelijk jouw procastinatie te kunnen voorkomen.

Wees georganiseerd om jouw uitstelgedrag te bestrijden

De eerste manier om dit soort gedrag te voorkomen, is door goed georganiseerd te zijn. Als jij namelijk duidelijk opschrijft wat jij precies moet doen op een dag en rond welk tijdstip, maak jij jouw hoofd helemaal leeg. Zo kan je ineens met volle focus aan de gang met jouw werk of studie. Zeg maar dag tegen jouw procrastinatie wanneer jij alles netjes op orde hebt.

Beperk afleidingen en daardoor jouw uitstelgedrag

Ben jij iemand die elke drie seconden afgeleid raakt tijdens het werk? Dan is het zaak om zo snel mogelijk al deze afleidingen uit jouw leven te verwijderen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Als je bijvoorbeeld thuiswerkt, kun je jouw mobiel uitzetten en ergens wegleggen waar je moeilijk bij kan. Zo wordt het minder leuk om lekker op jouw mobiel te gaan browsen.

Ben jij juist iemand die op zijn computer altijd YouTube video’s zit te kijken? Er zijn bepaalde programma’s die het mogelijk maken om dit gedrag aan te pakken door het onmogelijk voor je te maken om op afleidende websites terecht te komen. Zo kun je lekker in een flow terechtkomen, en aan het eind van de dag nadat je al jouw taken hebt verricht jouw vrije tijd vol benutten.

Begin meteen met een kleine taak tegen jouw uitstelgedrag

Steeds maar weer dingen uitstellen is vaak een sneeuwbaleffect. Zodra je de eerste taak gedaan hebt van de dag, is de kans groter dat je de tweede taak ook doet. Daarom is het slim om meteen te beginnen met de kleinste en makkelijkste taak van de dag. Zodra je deze hebt uitgevoerd, krijg je een lekker dopamine boost. Daardoor kun je meteen daarna moeiteloos met de rest van de taken aan de slag.

Oplossingen voor uitstelgedrag

Merk je dat jij vandaag nog niks voor elkaar hebt gekregen en dat het te laat is om dit soort gedrag te voorkomen? Gelukkig zijn er meerdere manieren om dit tegen te gaan. We noemen hier verschillende methodes op. Probeer ze allemaal uit en kom erachter welke het beste bij je past.

Procrastinatie versla je met een mooie beloning

Als jij merkt dat je steeds maar weer iets aan het uitstellen bent, kun je jezelf forceren om toch een taak af te krijgen. Dit doe je door de vorm van jezelf een beloning geven. Geef jezelf bijvoorbeeld een klein chocolaatje na het afronden van een opdracht. Zo krijg je een extra dopamine boost, en leer jij jouw hersenen dat werk gedaan krijgen juist een positief iets is.

De kracht van negatieve beloningen bij procrastinatie

Soms werken negatieve beloningen beter dan positieve. Wanneer jij telkens iets aan het uitstellen bent, kan dit ook werken. Als jij merkt dat je niets gedaan krijgt, kun je bijvoorbeeld een vriend opbellen en zeggen dat je een groot geldbedrag overmaakt als jij niet deze taak uitvoert binnen een bepaald tijdstip. Of als je nog een stap verder wilt gaan, kun je het geld overmaken en pas terugkrijgen als jij jezelf aan jouw belofte gehouden hebt. Het is met deze methode belangrijk om de pijn van uitstellen vele malen erger te maken dan het uitstellen zelf.

Na dit artikel beschik over allerlei kennis over het onderwerp uitstelgedrag. Zo weet je wat dit soort gedrag inhoudt, waarom het ontstond, wat de symptomen zijn, hoe je dit gedrag voorkomt en hoe je ermee dealt wanneer het al verschenen is. Met alle kennis die je nu hebt, is het tijd om gedag te zeggen tegen steeds maar weer dingen uitstellen.

Je hebt nu alle gereedschap in jouw handen om nooit meer iets uit te stellen. Natuurlijk kan het wel een keertje omdat het volstrekt normaal is, maar structureel zal dit soort gedrag als het goed is niet meer voorkomen. We wensen je alvast veel succes met het nooit meer missen van jouw deadlines.

Tot slot hebben we nog een vraag voor je. Wat is het ergste dat er ooit gebeurd was doordat je iets maar telkens uitstelde? Wij zijn hier erg benieuwd naar, laat daarom een berichtje hieronder achter met jouw verhaal.

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *