Als meditatie nieuw is voor jou of je hebt gewoon een manier nodig om te ontstressen, je innerlijke monoloog te stoppen of je hebt last van slapeloosheid dan zijn ademhalingsmeditaties geweldige meditatie oefeningen om te ontspannen en los te laten.

Het stelt niet veel voor, maar deze eenvoudige oefeningen zullen je lichaam en geest enorm gunstig beïnvloeden.

Bekijk deze eenvoudige gids over hoe je moet beginnen met de ademhalingsmeditaties. Nadat je wat geoefend hebt durf ik er voor wedden dat je er mee verder gaat.

Ademhaling meditaties

Van how-to-meditate.org

Over het algemeen is het doel van ademhalingsmeditatie het kalmeren van de geest en het ontwikkelen van innerlijke rust.

We kunnen alleen ademhalingsmeditatie gebruiken of we kunnen het gebruiken als voorafgaand aan een diepere meditatie om onze afleiding te verminderen.

Een simpele ademhalingsmeditatie

De eerste fase van meditatie is om afleiding te stoppen en onze geest duidelijker en helderder te maken. En dit kan worden bereikt door het beoefenen van een eenvoudige ademhalingsmeditatie.

We kiezen een rustige plaats om te mediteren en gaan in een comfortabele positie zitten. We kunnen gaan zitten in de traditionele houding met gekruiste benen of in een andere comfortabele positie. Als je wil kan je ook in een stoel gaan zitten. Het belangrijkste is je rug recht houden om te voorkomen dat je geest traag of slaperig wordt.

Ga zitten met je ogen gedeeltelijk gesloten en richt je aandacht op je ademhaling. Adem natuurlijk, liefst door de neusgaten, zonder te proberen je ademhaling te controleren en probeer je bewust te worden van de sensatie van de adem als hij binnenkomt en de de neusgaten terug verlaat. Dit gevoel is het doel van meditatie, je moet je proberen op dat gevoel te concentreren en al de rest uit te sluiten.

In het begin zal onze geest erg druk zijn, en we kunnen zelfs het gevoel krijgen dat het doel van meditatie de geest drukker maken is, maar in werkelijkheid zijn we ons gewoon steeds meer bewust van hoe druk onze geest eigenlijk is.

Er zal een grote verleiding zijn om de gedachten te volgen die zich voordoen, maar we moeten weerstaan en eenzijdig op de sensatie van de adem gericht blijven.

Als we ontdekken dat onze geest is afgedwaald en onze gedachten volgt moeten we onmiddellijk terug naar onze adem.

Dit moeten we zo vaak als nodig is herhalen totdat de geest tot rust komt op de ademhaling.

Voordelen van meditatie

Als we geduldig oefenen op deze manier zullen onze afleidende gedachten geleidelijk aan verdwijnen en zullen we een gevoel van innerlijke rust en ontspanning ervaren.

Onze geest voelt zich helder en ruim en we zullen ons fris voelen. Als de zee wild is wordt sediment omgewoeld en wordt het water troebel maar als de wind gaat liggen zinkt de modder geleidelijk aan en het water wordt helder.

Op een gelijkaardige manier, wanneer de anders onophoudelijke stroom van gedachten wordt gekalmeerd door zich te concentreren op de ademhaling, wordt onze geest ongewoon helder en duidelijk.

We moeten voor een tijdje in deze staat van mentale rust blijven. Ook als is de ademhalingsfase slechts een eerste fase van de meditatie, toch kan het vrij krachtig zijn.

We zien uit deze praktijk dat het mogelijk is om innerlijke rust en tevredenheid te ervaren gewoon door het beheersen van de geest, zonder dat u al te afhankelijk bent van externe omstandigheden.

Als de turbulentie van afleidende gedachten afneemt en onze geest kalm wordt ontstaat er een diep geluk en tevredenheid op natuurlijke wijze van binnen uit.

Dit gevoel van tevredenheid en welzijn helpt ons om te gaan met de drukte en moeilijkheden van het dagelijks leven. Dus veel van de stress en spanning de we normaal gezien ervaren komt van onze geest en veel van die dingen die we ervaren, met inbegrip van een slechte gezondheid, worden veroorzaakt of verergerd door stress.

Gewoon door vijf of tien minuten per dag de ademhalingsmeditatie te doen zullen we in staat zijn deze stress te verminderen.

We zullen een rustig, ruim gevoel in de geest ervaren, en veel van onze gebruikelijke problemen zullen wegvallen. Moeilijke situaties zullen makkelijker aan te pakken zijn, we zullen vanzelf warm en positief tegenover andere mensen staan en onze relaties met anderen zullen geleidelijk aan verbeteren.

Leave a Comment