Overweeg je om voor de eerste keer yoga te proberen? Maak je geen zorgen. Je zit vol met prachtige ideeën en beginnen met yoga is een geweldige idee.

Nee echt waar. Dit is niet te verwarren met sommige van je minder optimale beslissingen. (Maak je geen zorgen. We kennen het allemaal)

Maar nu ben je klaar om je beste leven te leiden en drama en stress achter te laten.

Adios, zelftwijfel en slapeloze nachten!

Yoga is ideaal om daarmee te beginnen.

Miljoenen mensen over de hele wereld hebben zich tot yoga gewend voor een gelukkiger, gezonder en meer bevredigend leven

Maar als je niet zeker weet hoe je yoga in je dagelijks leven kunt introduceren zijn hier enkele eenvoudige tips om te beginnen

1. Begin met aanvaarding

Yoga is meer dan alleen een vorm van fysieke lichaamsoefening. Het is een manier van bestaan in de wereld.

Een manier van Zijn.

Het woord yoga zelf betekent “vereniging” in het Sanskriet. Verbondenheid tussen alle aspecten van je leven.

Wanneer je in een staat van verbondenheid of yoga leeft, is er geen scheiding tussen je gedachten en je huidige staat.

Dat betekent geen gezeur en weemoedig nadenken over hoe dingen zouden moeten of kunnen zijn.

En hoewel het jaren kan duren om deze denkwijze te cultiveren kun je al aan de slag gaan voordat je ooit op een yogamat stapt.

Neem een moment om je lichaam, je leven en je omstandigheden te waarderen. Precies zoals ze nu zijn.

2. Verwachtingen loslaten

Op het moment dat je dankbaarheid begint te oefenen zul je voelen dat verwachtingen wegglippen. Verwachtingen zoals:

  • “Ik zou mijn tenen al moeten kunnen aanraken …”
  • “Dit ziet er zo gemakkelijk uit op Instagram,  waarom lukt het me niet?!”
  • “Als ik enkele yogahoudingen ga oefenen is het essentieel dat ik een Lycra-garderobe bezit die overeenkomt met die van Jane Fonda.” 🙂

Probeer je te concentreren op de kern van wat je doet, niet op bijkomstigheden. Hoewel je misschien hier bent om te proberen de beste manier te vinden om fysiek aan yoga te beginnen, ben ik hier om je te vertellen dat het belangrijker is om er mentaal mee te beginnen.

Breng jezelf in de juiste mindset en dan zal de uitvoering op een natuurlijke, mooie en veilige manier evolueren.

3. Begrijp de kern van yoga

Yoga gaat niet over extreme flexibiliteit of je spieren en wervelkolom in mooie vormen plooien.

Het gaat om ademhalen, het vinden van innerlijke kracht door meditatie en het creëren van vrijheid in je lichaam met basis yogahoudingen.

Het is echt zo simpel!

Dus maak je geen zorgen over afvallen of achterover buigen. Begrijp in plaats daarvan dat yoga een proces en een levensstijl is. De fysieke oefening is slechts een van de acht onderdelen van yoga.

Eerste keer yoga

4. Let op je ademhaling

Hoewel een yogaleraar zijn studenten een totaal andere stijl van ademen kan aanleren als in de yogastudio aan de andere kant van de stad is het echt allemaal hetzelfde.

Want terwijl de ademhalingsoefening zelf misschien belangrijk lijkt, is het belangrijkste om te leren je bewust te zijn van je ademhaling.

Of je nu krachtig uitademt tijdens een Kundalini-yogales of je borst vult met verse zuurstof in een ontspannende yogahouding, de verbinding tussen bewustzijn en ademhaling is één van de meest voordelige aspecten van yoga voor beginners.

Gewoon beginnen met het bewust zijn van je inademing en uitademing kan leiden tot betere slaap, minder stress en meer bewustzijn op dit huidige moment.

Dus zelfs als je sommige van de meer complexe houdingen niet kunt doen zal het focussen op je ademhaling en ze zorgvuldig begeleiden even grote of zelfs grotere gevolgen hebben voor je yoga-beoefening. Veel dieper dan je voet achter je hoofd kunnen krijgen.

5. Word comfortabel in stilte

De meesten van ons vinden het een grote uitdaging om stil te zitten. We rennen liever rond of kruisen liever items van onze to-do lijst dan gewoon te zijn.

Zelfs als we chillen, trommelen onze handen op onze knieën, dwalen onze gedachten af naar het verleden of de toekomst. Of scannen onze ogen hongerig een iPhone- of T.V.-scherm. (Soms allemaal tegelijk.)

Dus voordat je probeert om de meest geavanceerde yogahoudingen uit te voeren die je op Instagram kunt vinden, probeer je best eerst het meest elementaire principe van yoga dat er is, aanwezig zijn in het huidige moment.

De volgende keer dat je in de rij staat te wachten, met het openbaar vervoer rijdt of op het toilet zit en je merkt de verleiding op om je telefoon boven te halen voor afleiding. Probeer dan de drang te observeren in plaats van er onmiddellijk aan toe te geven.

6. Leer basis yoga-posities

Als je eenmaal klaar bent voor de fysieke kant van yoga kun je bewust beginnen te experimenteren met yogahoudingen voor beginners.

Het is niet nodig om de complexere houdingen te doen of te proberen even buigzaam te zijn als de persoon naast je.

Je kunt zelfs thuis beginnen met yoga met gratis yogavideo’s.

Waar je ook begint, of het nu in een lokale yogastudio of met een online yogavideo is, er zijn een paar basisprincipes om mee te beginnen.

Begin met houdingen of yoga-asanas zoals de neerwaartse hond-houding, kindhouding en savasana.

Focus bij elke houding op het op de vloer drukken van je handen of voeten, het verlengen van je ruggengraat en het ontspannen van je heupen. Als je dit in gedachten houdt tijdens het oefenen werk je met elke pose precies zoals zelfs de meest toegewijde beoefenaars dat doen.

7. Zoek yogalessen voor beginners

De beste manier om veilig en effectief yogahoudingen te leren is door te leren van een ervaren yoga-instructeur.

Je kunt een geregistreerde yoga-instructeur bij jou in de buurt zoeken door zelf de lokale yogastudio’s af te gaan om een ​​leraar te vinden die je inspireert.

Bijna elke yogastudio zal ten minste één yogales bieden aan studenten van alle niveaus, dus het enige wat je hoeft te doen is vragen welke yogatraining het beste bij je past!

Als je een beetje nerveus bent om te beginnen kan je wat vroeger gaan en jezelf voorstellen aan de instructeur. Laat hem of haar weten dat je nieuw bent en ik beloof je dat ze tijdens de hele les wijzigingen en aanpassingen voor je zullen maken, zodat je niet hoeft te sukkelen.

We willen tenslotte ook allemaal dat je begint!

Nadat je deze tips voor nieuwe yogi’s hebt doorgenomen, kun je zonnegroeten, meer online yogavideo’s of zelfs een online yoga training proberen.

En zelfs als je de chaturanga begint te beheersen moet je nog steeds alle bovenstaande punten blijven oefenen.

Je zult goed op weg zijn naar een rustigere, flexibelere, zelfzekerdere versie van jezelf!

Heb je al zin gekregen om van start te gaan met yoga? Maar je weet niet hoe of waar te beginnen? Leer yoga, stap voor stap, vanaf de basis met deze cursus van Happy with Yoga.

In 9 online lessen ontdek je alle basisoefeningen van yoga voor meer ontspanning, meer flexibiliteit, een sterk lichaam, een gezonde geest, en meer persoonlijke kracht!

De cursus van Melanie Poldervaart heeft me heel goed op weg geholpen.

eerste keer yoga

Leave a Comment