Drink Jij Frisdranken?

Hoogstwaarschijnlijk wel, we drinken met z’n allen immens veel blikjes frisdrank. De Europese markt van frisdrank blikjes groeit al jaren met zo’n 7,5 procent per jaar, dat blijkt uit cijfers van de “Beverage Can Makers Europe”. In 2010 is de Europese markt voor dranken blikjes gegroeid tot 54.1 miljard stuks, een stijging van 5.2% ten opzichte van 2009. In de Benelux alleen al werden in 2010 in totaal 5.1 miljard blikjes verkocht aan producenten van dranken. Dat zijn heel wat kilo’s suiker per inwoner, de frisdrank industrie is hier heel heel blij mee, MAAR JIJ ZOU DAT NIET MOETEN ZIJN.

Blijf lezen om te leren waarom je moet stoppen met blikjes frisdrank te drinken:

Je gewicht

Wil je een paar kilo’s kwijt zodat je gezonder bent? De meeste onder ons wel. Wetenschappers aan de universiteit van Harvard hebben de hoofdredenen voor de toename van obesitas in westerse landen voor ons op een rijtje gezet: Frisdrank: De studie toont aan dat een derde van alle koolhydraten in ons dieet van toegevoegde zoetstoffen komen, en de helft daarvan komt uit frisdranken. Ze wijzen met beschuldigende vinger naar de meest gebruikte zoetstof in frisdranken, fructose. Het bevat meer calorieën dan gewone geraffineerde suiker en sommige studies tonen aan dat fructose het vermogen van het lichaam om calorieën te verwerken schaadt.

Natuurlijk is obesitas een complexe kwestie, je moet rekening houden met voedingspatroon, dieet, genetische aanleg en fysieke activiteit, maar je moet geen professor zijn om te weten dat als je gedwongen zou worden om elke dag een extra blikje cola te consumeren, terwijl alle factoren hetzelfde blijven,  je minstens vijf kilo zou aangekomen zijn tegen het eind van het jaar. Studies hebben ook een connectie aangetoond tussen het drinken van grote hoeveelheden frisdrank en het consumeren van meer calorieën uit voedsel. Met andere woorden, degenen die gesuikerde dranken drinken beschikken niet over dezelfde terughoudenheid met voedsel, of gesuikerde dranken leiden tot een stijging van de insuline die mensen hongerig maakt, waardoor ze meer gaan eten.

Maar er is ook goed nieuws, als je een regelmatige frisdrank drinker bent en je wilt een paar kilo’s kwijt en je gezondheid verbeteren, dan is het verbannen van frisdranken uit je dieet een gemakkelijke manier om daaraan te beginnen.

Diabetes (Type 2)

Diabetes type2 maakt een snelle opmars in ontwikkelde landen omdat er meer en meer overgewicht en minder activiteit opduikt in de maatschappij. Volksgezondheid onderzoekers noemen het een epidemie en zijn ervan overtuigd dat veel schuld te wijten is aan onze enorme suiker consumptie. Bijvoorbeeld, een studie toonde een correlatie die toonde dat het drinken van één of meer blikjes frisdrank per dag het risico op het ontwikkelen van diabetes verhoogd met tachtig procent in vergelijking met mensen die minder dan één frisdrank per maand dronken.

Wat is diabetes type 2 nu precies? Als je type 2 diabetes hebt produceert je lichaam ofwel niet genoeg insuline ofwel negeren de cellen de insuline. Je lichaam heeft insuline nodig om glucose te kunnen gebruiken als energie. Insuline brengt de suiker uit het bloed en in de cellen. Als de glucose opstapelt in het bloed in plaats van in de cellen te gaan gebeuren er twee slechte dingen: je cellen snakken onmiddellijk naar energie en na enige tijd beschadigen hoge glucose waarden in het bloed je lichaam. Diabetes type 2 hebben verhoogd je risico op verschillende serieuze complicaties zoals hart-en vaatziekten, blindheid, zenuwschade en nierschade. Gelukkig kan je door op je dieet te letten en regelmatig fysieke inspanningen te doen deze ziekte vermijden.

Je Tanden

Zoals je al weet bevat frisdrank een hoge concentratie simpele suikers. Als je frisdrank drinkt fermenteren de suikers in je mond en vormen zuur. Het probleem is dat zuur het tandglazuur oplost, dus frisdrank verhoogt het risico op gaatjes of structurele schade aan je tanden. Bovendien is een groot aantal frisdranken gewoon acidisch, sommige zelfs met ene PH van 3,0 of lager. Vermijd frisdrank en u kunt uw kans op een pijnlijke reis naar de tandarts en een reeks vullingen vermijden.

Het Milieu

De aarde kan tegenwoordig alle hulp gebruiken die ze kan krijgen. Misschien recycleer je al blikjes en flessen, en dat is al geweldig, maar je kan nog meer doen. Miljoenen blikjes en flessen eindigen elk jaar op stortplaatsen, en als je nog steeds blikjes en flessen koopt draag je bij aan die cyclus. Bovendien belast recycleren het milieu nog steeds, denk maar eens aan de brandstof die gebruikt wordt om flesje en blikjes op te halen, en de chemicaliën die gebruikt worden tijdens het recyclage proces zelf.

Je kan daar iets aan doen: Koop milieu vriendelijke, herbruikbare flesjes en gebruik die gewoon. Check deze website voor leuke alternatieven: AEOS

Nog een belangrijk verandering waar je onmiddellijk de vruchten van zal plukken is, je fles vullen met dranken met een laag caloriegehalte, waarom geen lekker water waarmee onze planeet zo overvloedig gevuld is. Als dat je niet aanspreekt, probeer eens kruidenthee of water met citroen. Je zal afvallen, je beter voelen en je helpt er het milieu mee.

Wie frisdrank heeft afgezworen en wilt delen hoe hij/zij dat gedaan heeft, en hoe je je nu voelt. Laat gerust een comment en eventueel gezonde alternatieven voor frisdrank achter.

Leave a Comment