Wat als er iets bestond dat jouw een sterker, gezonder brein kon geven, je stress kon verlagen, je kon beschermen tegen angst en depressie, je beter kon laten slapen en je humeur kon verbeteren.

Allemaal zonder bijwerkingen, behalve dan een gelukkigere, gezondere, rustigere versie van jezelf?

Wat als de wetenschap die herstellende, beschermende, helende krachten kon bewijzen met talloze onderzoeken?

En wat als dit merkwaardige, herstellende juweel nu in jouw handen ligt, zonder dat je in de wachtrij hoeft te gaan staan.

Omdat het hier is. Wel technisch gezien is het nooit weggegaan, maar wij wel. Het is Mindfulness. En het is helemaal geen rage want het krijgt veel liefde en aandacht vanuit alle goede hoeken, zoals universiteiten en wetenschappelijk onderzoeksruimtes.

Mindfulness is een moment-na-moment bewustzijn van gedachten, gevoelens en sensaties.

Het idee is om gedachten, gevoelens en sensaties te laten komen en gaan, zonder oordeel of de noodzaak om er iets mee te doen.

Het impliceert een zachte acceptatie van alles wat in je bewustzijn komt op dit moment. En het gaat niet zozeer om het bereiken van een einddoel, maar om het verkennen van je ervaring en het vergroten van je bewustzijn van je eigen innerlijke wereld, de dingen die je gaande houden, motiveren, in de weg staan, je laten struikelen, je vasthouden.

Hoe meer je mindfulness oefent, hoe meer je zult gaan begrijpen hoe je gedachten, gevoelens of sensaties elkaar beïnvloeden, evenals je humeur en de manier waarop je reageert op de wereld.

Maar wat kan het nog meer, behalve dan de “goede gevoelens”, want ja, dat krijg ik ook van chocolade.

Onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness de fysiologie van het lichaam en de hersenen kan veranderen op manieren die versterken, helen en beschermen.

Er zijn zoveel voordelen die voortvloeien uit mindfulness, allemaal bewezen door onderzoek.

Hier zijn een aantal van de voordelen van mindfulness

Het vermindert stress:

Mindfulness verlaagt de fysiologische punten van stress en verbetert het vermogen van de hersenen om stress te beheersen.

Mindfulness doet dit door de connectiviteit te vergroten in het gebied van de hersenen dat belangrijk is voor aandacht en uitvoerende controle. (dorsolaterale prefrontale cortex).

Het herstelt het emotioneel evenwicht:

Emotionele situaties kunnen ieder van ons uit balans brengen. De schade komt van de intensiteit en duur hiervan.

Mindfulness kan helpen om het herstel van emotionele situaties te verbeteren door het emotionele brein onder controle te houden.

Verhoogt de flexibiliteit:

Het beoefenen van mindfulness gedurende 25 minuten, voor drie opeenvolgende dagen, heeft aangetoond dat het de weerbaarheid tegen psychologische stress vergroot.

Het Vermindert angstgevoelens:

Van mindfulness is aangetoond dat het de angst bij adolescenten en bij volwassenen tot 38% opmerkelijk vermindert.

Het doet dit door de activiteit te vergroten in het deel van de hersenen dat cognitieve en emotionele informatie verwerkt, en in het deel van de hersenen dat ervoor zorgt dat je je zorgen maakt.

Het vertraagt het verouderingsproces:

Mindfulness kan de ontwikkeling van leeftijdsgerelateerde cognitieve stoornissen zoals Alzheimer en andere dementie vertragen.

Er is aangetoond het de verbindingen in de delen van de hersenen vergroot die worden geactiveerd wanneer mensen zich het verleden herinneren of aan de toekomst denken. (Hoe groter de connectiviteit, hoe sterker dat deel van de hersenen en hoe beter het werkt.)

2 uur mindfulness per week kan atrofie in de hippocampus vertragen (het deel dat verantwoordelijk is voor emoties, leren en geheugen.)

Het vermindert fysieke pijn:

Van mindfulness is aangetoond dat het de pijn aanzienlijk vermindert zonder de opioïde receptoren van het lichaam te activeren, waardoor het potentieel voor verslavende bijwerkingen wordt verminderd.

Dit is heel belangrijk voor iedereen die aanhoudende fysieke pijn ondervindt, met name mensen die een tolerantie voor opiaat-gebaseerde medicijnen hebben opgebouwd.

Het vermindert depressie:

Mindfulness kan de symptomen van depressie en het terugkeren van depressie verminderen.

Het versterkt de geestelijke gezondheid bij adolescenten:

Het beschermt tegen de ontwikkeling van stress, angstgevoelens of de latere ontwikkeling van depressie bij adolescenten

Onthult onze eigen blinde vlekken:

Mindfulness kan helpen om ons bewustzijn van onze eigen interne wereld te vergroten door onze eigen blinde vlekken bloot te leggen in termen van denkpatronen, gevoelens en ons gedrag.

Dit toegenomen zelfbewustzijn kan de besluitvorming, academische prestaties en tevredenheid over het leven verbeteren alsook helpen emotionele en interpersoonlijke problemen te verminderen.

Het verbetert onze slaapkwaliteit en vermindert vermoeidheid:

Regelmatige mindfulness-oefeningen kunnen de slaapkwaliteit aanzienlijk verbeteren en slapeloosheid en vermoeidheid verminderen.

Het verbeterd de concentratie:

Mindfulness kan de aandacht van de leidinggevende verbeteren, het concentratievermogen vergroten en afleiding negeren.

Dit is cruciaal voor academisch succes voor alle kinderen, maar vooral bij kinderen met ADHD.

(Bevindingen gepresenteerd door Dominic Crehan en Dr. Michelle Ellefson (univesity of Cambridge) op de Cognitieve Developmental Psychology Annual Conference van de British Psychological Society aan de Universiteit van Reading 2013.)

lees ook: 13 manieren om Mindfulness te beoefenen.

In Mindfulness laat Thich Nhat Hanh zien hoe belangrijk het is om aandachtig te leven. Als je bewust leeft, beweegt, eet en met relaties bezig bent, zul je je vanzelf gelukkiger voelen.

Met zijn oefeningen in mindfulness leert Thich Nhat Hanh je je geest te trainen om in het moment te leven. De oefeningen verbeteren je concentratie en verschaffen je inzicht, waarmee je je uiteindelijk kunt bevrijden van angst, spanning en boosheid en je het geluk beter kunt ervaren.

Mindfulness is het eerste boek dat alle oefeningen en meditaties van Thich Nhat Hanh bevat die hij samen met zijn meditatiegemeenschap gedurende zestig jaar heeft ontwikkeld. Met een voorwoord van prof. dr. Anne Speckens.

Bekijk hier het boek: Mindfulness

Photo by Kasuma from Pexels https://www.pexels.com/photo/alone-boulders-idyllic-looking-426893/

Leave a Comment