We horen het voortdurend: “Succesvolle mensen houden zich dagelijks bezig met het beoefenen van dankbaarheid.”

Je hebt het waarschijnlijk ook tijdens je jeugd constant van je ouders gehoord: “ wees dankbaar!”

Maar hoeveel onder ons weten echt wat de betekenis van dankbaarheid is?

En hoeveel van ons begrijpen echt hoe goed dankbaarheid kan zijn voor je leven?

Hier zijn 7 manieren waarop de eenvoudige gewoonte om “dank u” te zeggen, jouw leven kan transformeren… op een manier die je nooit voor mogelijk had gehouden.

1. Je begint het positieve in alles te zien.

Dagelijkse dankbaarheid zal je brein daadwerkelijk veranderen en nieuwe neurale connecties creëren die je in staat stellen om het leven te zien en te ervaren door de lens van waardering, waar positiviteit overal in kan zitten.

Je brein zit vol neurale verbindingen waarvan er vele al lang gevestigd waren voordat je je bewust was van je eigen gedachten, en na verloop van tijd hebben degene die je hebt gebruikt, zich vaak in je onderbewustzijn ingebakken.

Veel gebruikte neurale paden zoals negativiteit en cynisme zijn moeilijke gewoontes om te bedwingen omdat ze het grootste deel van je leven zijn gebruikt. De deur openen voor dankbaarheid zal echter nieuwe neurale paden creëren en er zullen nieuwe manieren ontstaan over het denken en het zien van de wereld. Mits je consequent dankbaarheid beoefent natuurlijk.

Perceptie is realiteit; verander je perceptie, verander je wereld.

2. Je zal gelukkig zijn.

Onderzoekers vroegen aan een groep mensen om een “dankbaarheidsdagboek” bij te houden om alle dingen waar ze zich dankbaar voor voelden bij te houden. Aan een andere groep mensen werd gevraagd om een “cynismedagboek” bij te houden om alle dingen op te schrijven die hen gedurende de dag irriteerden.

De bevindingen zijn niet verrassend: De groep die dankbaarheid beoefende vertoonde minder symptomen van depressie, omdat ze hogere niveaus van geluk en emotioneel welzijn ervaarden.

Dagelijks dankbaarheid en waardering beoefenen creëert een deugdzame cyclus in de hersenen die is gekoppeld aan de beloningsneurotransmitter van de hersenen, dopamine.

Dopamine is de neurotransmitter die verantwoordelijk is voor gevoelens van geluk, elke keer dat je iets in het leven “zoekt” en “verovert”.

Het hebben van een positieve, dopamine-producerende gewoonte, zoals dankbaarheid, zal ertoe leiden dat je je elke dag gelukkiger voelt.

3. Je zal beter beslissingen en resultaatgerichte risico’s kunnen nemen.

Zodra je van dankbaarheid een gewoonte hebt kunnen maken in je dagelijks leven ga je veel beter helder en rationeel denken, en kan je veel beter beslissingen maken.

Je zult ook sneller risico’s nemen omdat je de positieve uitkomsten van de riskante keuze zult zien, in plaats van alleen het negatieve op te merken.

Je zult dus veel eerder de vruchten plukken van dergelijke risico’s.

4. Je wordt ook lichamelijk gezonder.

Een studie uit 2009 van de National Institutes of Health onderzocht de innerlijke werking van de hersenen van de deelnemers terwijl ze gedachten en gevoelens van dankbaarheid hadden.

Onderzoekers ontdekten dat proefpersonen met hogere niveaus van dankbaarheid ook hogere niveaus van activiteit in de hypothalamus hadden.

Dit kleine gedeelte van het brein biedt belangrijke functies die werken als een schakel tussen het zenuwstelsel en het endocriene systeem en het reguleren van lichaamsfuncties, zoals honger, dorst, metabolisme, lichaamstemperatuur, vermoeidheid en stress.

Dit verklaard de positieve fysieke verbeteringen en algehele gezonde gevoelens die vaak gerapporteerd worden tijdens het beoefenen van dankbaarheid.

5. Je slaapt beter, wat slapeloosheid en angstgevoelens in bedwang zal houden

Studies hebben aangetoond dat dagelijks dankbaarheid beoefenen ook helpt om een goede nachtrust te krijgen, alsook slapeloosheid en de daaraan verbonden angstgevoelens achter je te laten.

6. Je zal een gezegend leven leiden.

Je kan de “Law of Attraction” de schuld geven of het simpelweg toeschrijven aan het getrainde vermogen van je hersenen om naar het goede te zoeken, maar hoe dan ook is het verschijnsel een terugkerend fenomeen.

Zodra je begint met het beoefenen van dankbaarheid en het implementeren van waardering in je dagelijks leven creëer je een sneeuwbaleffect voor geluk, weelde en nog meer geluk. Hoe meer je dankbaarheid oefent, hoe meer je dankbaar zal moeten zijn.

7. Je zal gezondere relaties hebben.

Wanneer je je concentreert op datgene waar je dankbaar voor bent in een relatie, neem je de focus en de nadruk op wat er ontbreekt weg. Wanneer je kiest om gelukkig te zijn met wat je met iemand anders hebt, of het nu een familielid, een vriend of een partner is, kan dankbaarheid de sleutel zijn tot wat vaak nodig is voor tevredenheid en geluk: dingen laten gebeuren.

Door te erkennen dat de relatie niet perfect is, verlaagt je je verwachtingen en verwijder je de druk van wat je uit de relatie wilt halen. Hierdoor kan je tevreden zijn met wat het is. Met lagere verwachtingen en een groter gevoel van voldoening in een relatie zou je je kunnen realiseren dat je eigenlijk blij bent met wat je altijd had.

Om elke dag je waardering in je gedachten te integreren kun je je eigen dankbaarheidsdagboek beginnen. Of je kunt ervoor kiezen om je emotionele spier van dankbaarheid te versterken door elke dag eenvoudig wakker te worden met de gedachten “Ik ben zo gelukkig”, evenals het geweldig gevoel dat ermee gepaard gaat.

Bron: elitedaily.com

Leave a Comment