25 Geweldige acties die je kunt ondernemen om je zelfvertrouwen een Boost te geven.

Once we believe in ourselves, we can risk curiosity, wonder, spontaneous delight, or any experience that reveals the human spirit. –E.E. Cummings

Eén van de dingen die me er jarenlang van weerhielden om mijn dromen na te jagen was de angst om te falen… en het gebrek aan zelfvertrouwen dat ik nodig had om die angst te overwinnen. Het is iets waar we in zekere mate allemaal mee te maken krijgen denk ik.

Maar de vraag is: hoe overwin je die angst?

Door aan je zelfvertrouwen en zelfrespect te werken. Zonder er echt in die termen aan te denken, en dat is wat ik in de loop van de jaren heb gedaan, en dat heeft me geholpen om eindelijk mijn angsten te overwinnen en eindelijk mijn dromen na te streven.

Ik heb af en toe nog wel die angsten, ongetwijfeld. Maar nu weet ik dat ik ze kan verslaan, dat ik door die muur van angst kan gaan om aan de andere kant uit te komen met meer zelfvertrouwen.

Ik heb dit vele keren gedaan, en dat succes zal meer succes aanwakkeren.

Controle krijgen over je zelfvertrouwen.

Als je weinig zelfvertrouwen hebt, is het dan mogelijk om dingen te doen die daar verandering in kunnen brengen?

Heeft je zelfvertrouwen jou onder controle?

Hoewel het misschien niet zo lijkt, ben ik er toch van overtuigd dat je dingen kan doen om je zelfvertrouwen te vergroten. Zelfvertrouwen is niet genetisch en je hoeft niet afhankelijk te zijn van anderen om je zelfvertrouwen te vergoten.

En als je denk dat je niet erg bekwaam bent, niet erg slim, niet erg aantrekkelijk, etc… daar kan verandering in komen.

Je kan iemand worden die respect verdient, en iemand die kan nastreven wat je wil, ondanks wat anderen zeggen.

Je kan dit doen door controle te nemen over je leven en zo controle te krijgen over je zelfvertrouwen. Door concrete acties te ondernemen die je competentie en zelfbeeld verbeteren. Je kan dat zelfvertrouwen vergroten zonder de hulp van iemand anders.

Hieronder geef ik 25 acties die je kan ondernemen, om je daarmee te helpen.

Het zijn geen revolutionaire methodes en de lijst is zeker niet alomvattend.

Dit zijn slechts enkele van mijn favoriete dingen, dingen die mij geholpen hebben om mijn zelfvertrouwen te vergroten.

  1. Verzorg jezelf

Dit lijkt voor de hand liggend, maar het is verbazingwekkend hoeveel verschil een goede douche en een scheerbeurt kan maken in je gevoel van zelfvertrouwen en zelfbeeld. Er zijn dagen geweest wanneer ik mijn gemoedstoestand helemaal kon omdraaien door een goede Douche!

2. Kleed je mooi

Een uitvloeisel van het item hierboven… Als je jezelf netjes kleed, zal je een goed gevoel over jezelf hebben. Je zult je succesvol en presentabel voelen en klaar om de wereld aan te kunnen.

Mooi kleden betekent voor iedereen iets anders… Het betekent niet noodzakelijk dat je een outfit van €500 draagt, maar gewoon kleding waar jij je mooi en goed in voelt.

3. Photoshop je zelfbeeld.

Zelfbeeld betekent zoveel voor ons, meer dan we zelf beseffen. We hebben allemaal een beeld van onszelf, en dit bepaald hoe zeker we zijn van onszelf. Maar dit beeld is niet onveranderlijk. Je kan het veranderen. Gebruik je mentale photoshop-vaardigheden en werk aan je zelfbeeld.

Als het geen goed zelfbeeld is, verander het dan. Zoek uit waarom je jezelf zo ziet en vind een manier om het op te lossen.

4. Positief denken

Eén van de dingen die ik heb geleerd, ongeveer een jaar geleden, is hoe je negatieve gedachten kan vervangen met positieve gedachten.

Hoe ik mijn gedachten daadwerkelijk kon aanpassen en daardoor grote veranderingen teweeg kon brengen. Met deze kleine vaardigheid kon ik in geen tijd veel langer en veel sneller lopen dan ik ooit had kunnen dromen. En niet alleen bij het lopen heeft dit geholpen! Als je jezelf betrapt op negatieve gedachten, merk het op, en verander deze in positieve.

Dit werkt echt!

5. Niet negatief denken

Dit gaat hand in hand met het bovenstaande item, maar het is zo belangrijk dat ik dit even apart bespreek. Je moet leren bewust te zijn van wat je tegen jezelf zegt, de gedachten die je hebt over jezelf en wat je doet. Toen ik bijvoorbeeld begon met lopen, begon ik tegen mezelf te zeggen “Dit is te moeilijk, ik wil stoppen en in de zetel gaan zitten.” Ik had al snel deze negatieve gedachten opgemerkt, en al snel leerde ik een truc die alles in mijn leven veranderde: Ik beeld me in dat die negatieve gedachten een insect was, als ik deze kon vangen (opmerken), zette ik het zo snel buiten, en liet ik dit “insect” vrij. Zodat dit niet meer binnen kon, en weg kon vliegen om nooit meer terug te zien. Dan veranderde ik mijn gedachten in iets positiefs (kom op, ik kan dit!!)

  • Know yourself and you will win all battles.Sun Tzu

6. Leer jezelf kennen.

Wanneer hij de strijd aangaat leert de slimste generaal zijn vijand heel, heel goed kennen. Je kunt je vijand niet verslaan zonder hem te kennen. Wanneer je een negatief zelfbeeld probeert te overwinnen en het met zelfvertrouwen vervangt, is je vijand jezelf. Leer jezelf goed kennen. Begin met het luisteren naar je gedachten. Begin met het schrijven van een dagboek over jezelf en over de gedachten die je over jezelf hebt. En analyseer je negatieve gedachten, vanwaar komen ze?

Maar denk ook na over de goede dingen over jezelf, dingen die je goed kan, dingen die je leuk vindt. Begin na te denken over je beperkingen, en of het echt beperkingen zijn. Graaf diep in jezelf en je zult er (uiteindelijk) uit komen met meer zelfvertrouwen.

7. positieve actie ondernemen

Je moet niet alleen positief gaan denken, je moet ook positieve actie ondernemen.

Eigenlijk is die actie de sleutel tot het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Het is één om positief te leren denken, maar als je ook nog eens positieve actie onderneemt, verander je jezelf, één actie per keer. Je bent wat je doet, en dus als je veranderd wat je doet, verander je wat je bent. Handel op een positieve manier, onderneem actie in plaats van jezelf te vertellen dat je dat niet kunt, wees positief. Praat op een positieve manier met mensen, breng positieve energie in je acties. Je zal snel een verschil merken.

8. Wees vriendelijk en genereus

Dit klinkt misschien oudbollig, en als je dat vind ga dan maar verder. Maar voor de rest van jullie, weet dat vriendelijk zijn voor anderen, genereus zijn met jezelf en met je tijd en met alles wat je hebt, een geweldige manier is om je zelfbeeld te verbeteren. Je handelt in overeenstemming met de gouden regel, en je begint je goed te voelen over jezelf en te denken dat je een goed persoon bent. Het doet wonderen voor je zelfvertrouwen, geloof mij!

One important key to succes is self-confidence. A key to self-confidence is preparation. – Arthur Ashe

9. Wees voorbereid

Het is moeilijk om vertrouwen in jezelf te hebben als je denkt dat je nergens goed in bent. Ga dit gevoel uit de weg door jezelf zoveel mogelijk voor te bereiden. Denk na over het afleggen van een examen: als je niet hebt gestudeerd, zal je niet veel vertrouwen hebben in je mogelijkheden om goed te doen op het examen. Maar als je wel goed hebt gestudeerd, ben je voorbereid en zal je veel zelfzekerder zijn. Denk nu dat je leven een examen is en bereid je goed voor.

10. Ken je principes en leef ernaar

Wat zijn je principes waarop je leven is gebouwd? Als je het niet weet, zal je problemen hebben, omdat je geen richtlijn in je leven hebt. Voor mezelf probeer ik zoals de Gouden Regel te leven.

Dit is mijn principe en ik probeer mijn leven via deze regel te leiden. Ik heb ook andere principes, maar ze zijn bijna allemaal met de gouden Regel gerelateerd. Denk na over je principes… je zal er wel hebben, maar je denkt er niet zo hard over na.

11.  Praat langzaam

Zoiets simpel, maar het kan een groot verschil uitmaken in hoe anderen jou waarnemen. Een persoon met autoriteit praat heel langzaam. Het toont vertrouwen. Iemand die voelt dat hij het niet waart is om naar te luisteren, zal snel spreken, omdat hij niet wil dat andere moeten wachten  op iets dat niet waart is om naar te luisteren. Probeer het eens een paar keer, het zal je meer zelfvertrouwen geven. Maak het natuurlijk niet te extreem traag, maar laat het klinken dat je niet gehaast bent.

12. Maak je groot

Ik had een vreselijke houding, Nadat ik die aangepast had, voelde ik me veel beter! 

Als ik rechtop sta voel ik me beter over mezelf. Ik stel mezelf voor dat er een touw aan men hoofd en schouders trekt, dat alles netjes recht trekt zodat ik een mooie houding aanneem.

Mensen die groot en zelfverzekerd zijn, zijn aantrekkelijker.

13. Word bekwamer

Hoe zal je je voelen als je bekwamer word? En hoe word je bekwamer?

Door te studeren en te oefenen. Begin met kleine beetjes, als je bijvoorbeeld een schrijver wil worden, probeer dan niet ineens een heel boek te schrijven, begin met kleine teksten, hoe meer je schrijf hoe beter het zal worden. Zet een half uurtje per dag opzij om te schrijven. Hoe meer je oefent hoe bekwamer je zal worden.

14. Stel kleinere doelen

Mensen maken meestal de fout door hun doelen veel te groot te maken, en als ze dan falen, raken ze ontmoedigd. In plaats daarvan stel je kleinere doelen op, iets wat zeker haalbaar is, en als je dit dan haalt, zal je je daar heel goed bij voelen. Doe dit meerdere malen. Hoe meer je kleinere doelen bereikt, hoe beter je erbij zult voelen. Binnenkort kan je iets grotere doelen stellen en bereik je die ook.

15.  Verander een kleine gewoonte

Begin niet direct met grote gewoonten, zoals stoppen met roken. Begin met iets klein, zoals dingen opschrijven, of 10 minuten vroeger opstaan, een glas water drinken als je opstaat.

Iets kleins waarvan je weet dat je het zeker kan. Doe dit een maand. Als je dit gedaan hebt zal je je veel beter gaan voelen.

16. Focus je op oplossingen

Als je een klager bent, of je focust op problemen, verander je focus nu. Focus je op de oplossingen en niet op de problemen, dit is één van de beste dingen die je kan doen voor je zelfvertrouwen en je carrière. “Ik ben dik en lui!” wat kan ik hieraan doen? “Ik kan mezelf niet motiveren!” Hoe kan je dit oplossen? “Maar ik heb geen energie!” Wat is de oplossing?

17. Glimlach

Deze werkt! Ik voel me meteen beter als ik lach, en het helpt me ook vriendelijker te zijn tegenover anderen. Het is iets klein, maar het heeft een enorme impact. En niet alleen op jezelf maar ook op anderen. Het zal voor een kettingreactie zorgen. Het is zeker geen slechte investering van je tijd en energie.

18. Doe iets vrijwillig

Gerelateerd aan het item hierboven “ wees vriendelijk en genereus”, maar specifieker.

Kan je ergens iets doen voor een goed doel? Iets waar jij achter staat en blij van wordt als je iets hebt kunnen doen voor iets of iemand? Om iemand zijn leven beter te maken? Of misschien wat dieren uit de nood helpen door iets te doneren?  Dit zal één van de beste dingen zijn die je zal doen, en een geweldig bijkomend voordeel is dat je je meteen beter zal voelen.

19. Wees dankbaar

Ik ben een groot voorstander van dankbaarheid. Wees dankbaar voor wat je hebt, of wat anderen je hebben gegeven in je leven, dit is een zeer nederige activiteit… Het kan ook een zeer positieve en lonende activiteit zijn die je zelfbeeld zal verbeteren.

20. Beweeg, sport

Voor de luie mensen zal dit waarschijnlijk niet als muziek in de oren klinken. Maar als ik dit niet op de lijst plaats zou ik je een slechte dienst bewijzen. Sport is de afgelopen jaren één van mijn meest stimulerende activiteiten geweest en het heeft me zo veel beter doen voelen! Het enige wat je hoeft te doen is een paar keer per week een wandeling maken en je zal heel snel de voordelen hiervan zien. Begin om hier een gewoonte van te maken.

21. Maak jezelf sterker met kennis

Over het algemeen is het bijleren van dingen één van de beste strategieën om je zelfvertrouwen op te bouwen. Je kan dit op zoveel manieren doen, maar één van de krachtigste manier om dit te doen is door je kennis bij te schaven. Dit staat in dezelfde lijn als het opbouwen van competentie en je voorbereiden. Door meer kennis te krijgen, zal je meer zelfvertrouwen hebben. Internet is natuurlijk een geweldig hulpmiddel, maar dat geldt ook voor de mensen om je heen, mensen die dingen hebben gedaan die jij graag wilt doen. En natuurlijk ook boeken, tijdschriften en onderwijsinstellingen.

22. Doe iets wat je altijd uitstelt

Staat er iets op je takenlijstje wat daar al heel lang opstaat? Het eerste wat je dan gaat doen op een dag, is dat taakje. Doe het gewoon, dan ben je er vanaf. Dan ga je je goed voelen dat dit uit de weg is.

23.  Wordt actief

Iets doen is altijd beter dan niets doen. Natuurlijk kan iets doen tot fouten leiden… Maar fouten maken deel uit van het leven, zonder fouten worden wij niet beter. Maak je daar zeker geen zorgen over, en denk gewoon “ik heb weer iets bijgeleerd.”

Dus doe gewoon iets, wees niet lui. Door stappen te ondernemen kan je iets bereiken.

24. Werk aan kleine dingen

Als je een enorm project of een enorme taak op je neemt, kan dit overweldigend en intimiderend zijn voor iedereen, zelfs de besten onder ons. Leer in plaats daarvan kleine stukjes af te werken. Kleine prestaties zorgen ervoor dat je je goed voelt, en ze zijn goed om grote prestaties tot een goed einde te brengen. Leer om zo de hele tijd te werken, en al snel zal je een zelfverzekerde persoon zijn.

25. Ruim op

Begin met kleine stukjes. Dit lijkt misschien eenvoudig, maar voor sommigen onder jullie zal dit niet eenvoudig zijn. Maar het heeft altijd wonderen verricht voor mij. Als mijn bureau rommelig begint te worden en de wereld om me heen een chaos is, is het opruimen van mijn bureau mijn manier om een klein stukje van men leven onder controle te krijgen. Het is de rust in het midden van een storm.

Om één of andere reden denk ik dat geen berg te hoog is, of geen oceaan te diep als het gaat over het waarmaken van dromen.

Dit kan altijd worden waargemaakt door: Nieuwsgierigheid, vertrouwen, moed en standvastigheid, en het allerbelangrijkste is vertrouwen.

When you believe in a thing, believe in it all the way, implicity an unquestionable. – Walt Disney

Wil jij Meer informatie over de online cursus blijvend zelfvertrouwen?

Blijvend Zelfvertrouwen – Lichthoofd.be

Bron: www.zenhabits.net

Photo by bruce mars from Pexels https://www.pexels.com/photo/photography-of-couple-holding-hands-842546/

 

Leave a Comment